CD: My Brightest Diamond - A Thousand Shark's Teeth

My Brightest Diamond verraste in 2006 de internationale muziekpers met het sterke debuut Bring Me the Workhorse. De overweldigende sopraan van zangeres Shara Worden deinde als een golfslagbad door de aanstekelijke artpopnummers heen. Vooral live bleek haar band een ware revelatie te zijn. Na een succesvolle tournee keerde Shara terug naar de studio, en het tweede album A Thousand Sharks Teeth is daarvan het resultaat.

Opera, and all that jazz
En zo op het eerste gehoor wordt de formule, die op het eerste album zo succesvol was, herhaald. Waarom ook niet? Klassiek, opera, rock, jazz en nog een aantal andere stromingen die je niet zo snel samen zou voegen toch samenvoegen. En hoewel het misschien flauw is de opvolger steevast met het debuut te vergelijken is het duidelijk dat My Brightest Diamond in elk geval geen last heeft van het tweede album-syndroom. Alhoewel, een beetje misschien. In elk geval heeft My Brightest Diamond wederom een overtuigende plaat afgeleverd.

Ingetogener en gladder
A Thousand Shark's Teeth is een stuk ingetogener dan haar voorganger. In openingsnummer 'Inside A Boy' klinkt nog wel de bombast door die het grootste deel van Bring me The Workhorse kenmerkte, maar voor het overgrote deel weet de band maat te houden. Ook klinkt de productie een stuk gladder dan het debuutalbum, en zijn er een stuk minder rockinvloeden te ontdekken. De gitaar is een stuk minder aanwezig en verdwijnt meer dan eens tussen de uitgebreide strijkarrangementen, die er overigens mogen zijn en perfect aansluiting vinden bij de overige instrumenten. Wat dat betreft is A Thousand Shark's Teeth een lust voor het gehoor, vooral 'Ice and Storm' en 'To Pluto’s Moon' zitten muzikaal fenomenaal in elkaar. Af en toe wordt de muziek echter net iets te arty, Shara Worden laat zich bijvoorbeeld op het deels Franstalige 'Black and Costaud' net iets te ver gaan. Dat wordt op het prachtig opgebouwde, slepende 'Bass layer' wel weer goed gemaakt. Het muzikale spectrum waar My Brightest Diamond gebruik van maakt is ook flink uitgebreid, de marimba en bossanova ritmes zijn niet van de lucht.

Sprookjesachtige mengelmoes van muziek
Een grote variatie aan instrumenten en muzikale invloeden hebben van A Thousand Shark's Teeth een completer album gemaakt dan het debuut van de band. Het is alleen toch jammer dat dit ten koste is gegaan van de toegankelijkheid van het album: de meeste nummers zijn niet meer zo pakkend en blijven niet op dezelfde manier in het hoofd rondzoemen zoals het eerdere werk. Desalniettemin bevinden zich op dit nieuwe album van My Brightest Diamond genoeg sprookjesachtig mooie nummers, met dito teksten, om dit festivalseizoen weer een aantal weergaloze shows neer te kunnen zetten.

Label: Asthmatic Kitty Records Datum: 17 Juni 2008 Waardering: