DVD: Saw IV

Saw IV verdiende lekker in de bioscopen en een nieuw vervolg is allang weer in productie. Het meest recente deel in de Saw-reeks zal nu ook via dvd wat geld gaan opbrengen. Met een leuke verpakking en een grote schare fans lijkt daar geen twijfel over te bestaan.

The games have just begun
Jigsaw (Tobin Bell) mag dan dood zijn, zijn nalatenschap zal nog lang blijven hangen getuige het bandje dat in Jigsaws maag wordt gevonden bij de autopsie. Moordzaken wordt erbij gehaald en detective Hoffman (Costas Mandylor) mag zich de ongelukkige prijzen. En hij is niet de enige die een bandje krijgt van Jigsaw. SWAT-agent Rigg (Lyriq Bent) krijgt er zelfs meerdere en komt terecht in een hele Jigsaw hindernisbaan. Rigg krijgt de kans om de methodes van Jigsaw uit te proberen. Hij moet meerdere mensen 'redden' op de typische Jigsaw manier. Rigg is al tijden geobsedeerd door de verdwijning van detective Matthews (Donnie Wahlberg) en nu blijkt Rigg deze uit de handen van één van Jigsaws martelwerktuigen te kunnen redden door het werk van Jigsaw ongewild voort te zetten. Ondertussen volgt de FBI, in de personen van Strahm (Scott Patterson) en Perez (Athena Karkanis), het spoor van dood en vederf dat Jigsaw indirect achterlaat.

De Saw-formule
Saw IV gaat rustig door waar Saw III ophield en borduurt snel verder. Bij elke nieuwe Saw die verschijnt, begin je je toch echt af te vragen of er nog wel iets van zou kloppen als je de verhaallijnen van alle films naast elkaar zou leggen. Het zal de gemiddelde Saw-kijker echter een zorg zijn. Waar de eerste Saw film uit de blinde hoek van de achteruitkijkspiegel leek te worden gelanceerd, zijn het vooral de vervolgen die de huidige Saw-formule hebben vastgelegd. Twists, gore en lugubere puzzels. Saw kon het door het verrassingseffect nog af met een relatief simpele twist, Saw II en III liepen zichzelf bijkans helemaal krom te twisten om het publiek een loer te draaien. De recentste lijkt wat dat betreft meer op de film waarmee het allemaal begon, een relatief simpele twist. Echter niet eentje die je van verbazing van de stoel doet afvallen. Verder echter een typisch Saw vervolg. Er wordt lustig met bloed en ledematen gestrooid en de death traps van Jigsaw zijn soms nog groter en weerzinwekkender dan eerst. Al haalt het qua bloederigheid misschien niet het niveau van het vorige deel.

Acceptabel niveau
Waar het optreden van sommige acteurs en de keuzes die karakters maakten soms ernstig twijfelachtig waren in de vorige film, ligt dat in deze film gelukkig weer ten alle tijden op een acceptabel niveau. Ook Tobin Bell krijgt zijn ruime speeltijd, want we gaan een stuk dieper in op het ontstaan van Jigsaw. We zien de trigger die het begin inluidt van John’s transformatie tot Jigsaw en de herkomst van enkele typische Jigsaw voorwerpen wordt uitgelegd. De vallen die hij vroeger maakte blijken ook een stuk simpeler en middeleeuwser dan sommige van zijn huidige ingenieuze en ingewikkelde apparaten.

Zucht... nog meer flashbacks
Het is vooral meer van hetzelfde en de vraag begint zich steeds meer op te dringen of het publiek het ondertussen niet een beetje zat wordt. De visuele fratsen die in overmaat worden gebruikt om het een beetje flashy te houden, beginnen soms een beetje vermooeiend te worden en de flashbacks komen wel erg veel voor. Met als nutteloos hoogtepunt een flashback van een minuut eerder in de film. Het kortetermijngeheugen van het publiek moet een minuut toch wel aankunnen. De kassa’s blijven echter rinkelen dus de makers van Saw zullen de doelgroep blijven voeden, tot in het oneindige lijkt wel.

Unrated & uncensored
Met de special two disc edition krijg je niet zomaar de film. Nee, je krijgt een unrated en uncensored versie. Enkele scènes zijn aangepast en er vloeit iets meer bloed. Geen wereldschokkende veranderingen. De schijfjes zijn in een mooi uitziende steelcase verpakt. Op disc 2 is een lading extra’s te zien. Er zijn interviews met leden van de cast en crew, achter de schermen materiaal, een productie-videodagboek, er is een stuk over de gebruikte props in Saw IV, filmclips en de vallen worden uitvoerig besproken. Er zit genoeg tussen voor de fans. Verder zijn er ook nog wat minder interessante extra’s. Denk aan trailers, tv-spotjes, een fotogalerij en wat tekstuele informatie. Ook is er maar liefst één schamele deleted scene... Lijkt me sterk dat ze daar niet wat meer materiaal voor konden vinden.

Saw IV zal in de smaak vallen bij de meeste mensen die de andere Saw vervolgen goed vinden. Had je het na het eerste vervolg wel gezien, dan zou ik zeggen: 'Laat lekker liggen'. De extra’s zijn voor de fans zeker voldoende om ze even zoet te houden.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 27 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering: Waardering extra's: