Boek: Taschen - Ed Fox Glamour from the ground up

Er zijn maar weinig mannen die met een gerust hart een erotisch blad of boek afrekenen in een bomvolle boekwinkel. De gematigde foto's op een Panorama leveren weinig gefrons op, maar als je met een Penthouse of een ander blootblad bij de kassa staat, krijg je toch altijd een beetje het gevoel dat je met een lichte afkeur bekeken wordt. Toch is er uitgever met wiens erotische uitgaven je goed gezien kunt worden: Taschen. Naast boeken over bijvoorbeeld design, architectuur en reizen heeft de van oorsprong Duitse uitgever ook veel erotisch getinte publicaties. Het gaat daarbij niet om sleazy magazines of ordinaire pornoshoots, het gaat om Kunst (inderdaad, met een hoofdletter). Een van de nieuwste boeken van Taschen is samengesteld door Dian Hanson en heeft als onderwerp het werk van fotograaf Ed Fox. Zijn voorliefde voor vrouwen is, zoals bij zoveel mannen, duidelijk. Maar Fox heeft een bijzondere fetish: vrouwenvoeten. Daarom fotografeerde hij tientallen vrouwen, waarbij de focus ligt op hun voeten. Het verklaart gelijk de titel: Ed Fox - Glamour from the ground up.

Als je kijkt naar de cover van Ed Fox - Glamour from the ground up, dan zou je niet verwachten dat de nadruk ligt op het voetenwerk. Ed Fox heeft dan ook genoeg ervaring in het fotograferen van schaarsgekleede of naakte dames, waardoor hij zijn voorliefde voor voeten heel subtiel kan laten spreken in de foto. Het zal de ervaring zijn; zo fotografeerde hij als eerste Dita von Teese en als een van de eerste het bekende pornomodel Tera Patrick. Zijn werk vind je terug in bladen als Penthouse en Playboy, maar voor zijn brood legt hij vooral snelle auto's en bijzondere gebouwen vast. Voor Fox is de publicatie van zijn voetenwerk dan ook een droom; hij kreeg de middelen voor zijn liefhebberij en zocht zelf zijn modellen bij elkaar. Dat leverde niet al te veel problemen op, want hij komt zo'n beetje uit de pornohoofdstad van de wereld: Los Angeles.

Fox is overigens niet de eerste fotograaf die zijn passie voor voeten niet onder stoelen of banken schuift. Eerder deed Elmer Batters hetzelfde, met het verschil dat Fox meer gericht is op populaire cultuur, beweging en modellen die brood verdienen in de pornoindustrie. In het boek is met name de beweging terug te zien, maar er is ook oog voor strakke lijnen en contrasterend kleurgebruik. Opvallend is dat er van veel modellen meerdere foto's binnen een serie te zien zijn, waarbij er niet eens foto's te zien van de poezelige voetjes van de dames.

Naast het 280 pagina's tellende boek, bevat de uitgave ook een dvd met het werk van Ed Fox, ondersteund door een muzikale omlijsting. Ed Fox - Glamour from the ground up is een bijzonder aangenaam boek, waarin knappe dames veelal in een bijzondere pose zijn gefotografeerd. Fox heeft overduidelijk gevoel voor stijl en weet zelfs de meest gepimpte modellen nog 'classy' op de gevoelige plaat vast te leggen. Ook voor de niet voet-fetisjist biedt het boek meer dan genoeg vermaak. Voor iets minder dan dertig euro heb je een schitterend gebonden uitgave met een hardcover, die je -ondanks de naakte dame op de voorkant- gerust op de koffietafel kunt leggen. Kunst it is!.

Uitgever: Taschen ISBN: 9783822845073 Pagina's: 280