DVD: Good Luck Chuck

Soms vraag je je wel eens af of je iets hebt gemist. Zo was de film Good Luck Chuck begin dit jaar in de bioscoop te zien, maar erg veel hoorde je er niet over. En dat terwijl één van de hoofdrollen toch vervuld wordt door de charmante Jessica Alba. Ook de trailer zag er bijzonder vermakelijk uit, maar toch bleef het publiek massaal weg bij deze 'romkom'. Filmmaatschappij Sony Home Entertainment geeft de film nu een tweede kans door een uitgebreide reclamecampagne in te zetten voor de release op dvd. Is de film terecht geflopt of is Good Luck Chuck de moeite waard?

Het leven van Charlie (Dane Cook) is vervloekt. Als jonge puber deed hij mee met een zoenspelletje, waarbij hij gekoppeld werd aan een overenthousiaste gothic. Zij zag de zeven minuten samen in een donkere kast als dé kans om ontmaagd te worden, maar Charlie wilde niets weten van haar agressieve avances. Als wraak besloot ze een vloek uit te spreken over Charlie; alle liefde in zijn leven zal resulteren in pijn. Pas als Charlie volwassen is begint hem duidelijk te worden dat de oude vloek ook echt van invloed is op zijn leven. Relatie na relatie mislukt, maar vreemd genoeg zijn er steeds meer bijzonder aantrekkelijke dames die zich aan Charlie aanbieden. Wat blijkt namelijk? Een ieder die het bed met Charlie deelt, is binnen de kortste keren definitief onder de pannen met de liefde van hun leven. Wil je de liefde van je leven ontmoeten? Laat je pakken door Charlie, dump hem en wordt gelukkig! Het klinkt als een ideale manier om vrijgezellen aan de man/vrouw te helpen. Voor Charlie heeft de vloek zowel voor- als nadelen. Hij kan met gemak elke vrouw om zijn vinger winden en komt qua seksleven niets te kort, maar echte liefde lijkt onvindbaar voor Charlie. Totdat de onhandige pinguïnverzorgster Cam (Jessica Alba) in zijn leven komt. Kan hij de vloek doorbreken of staat Cam op het punt om na Charlie echt de ware liefde te vinden?

Als je in een videotheek kijkt bij de afdeling 'Romantische Komedie', dan weet je al snel dat de helft van het aanbod het bekijken niet eens waard is. Het is namelijk vrij moeilijk om binnen het genre niet te vervallen in cliché's. Het is dan ook een verademing om te zien dat de schrijvers van Good Luck Chuck zich er niet al te makkelijk vanaf hebben gemaakt. De liefdesvloek levert een bijzonder verhaal op en biedt een geweldige kapstok voor goede grappen. De film is goed te pruimen voor zowel vriend als vriendin. De dames kunnen zich vermaken met het feelgood element van de 'romkom', alhoewel het de vraag is in hoeverre de film als zodanig betiteld kan worden. Daarvoor bevat de prent namelijk wel heel veel flauwe humor en naakte dames. En dat is precies waarom de film ook zo geschikt is voor mannen. Zij kunnen zich verlekkeren aan een heerlijke Jessica Alba in haar ondergoed en een flink aantal unrated beelden van de stapels vrouwen die Charlie in zijn bed, op de keukentafel, onder de douche, in de auto, naast het bed, op de bank, in de tandartsstoel en op het strand fysiek vermaakt. Zowel Dane Cook als Jessica Alba weten hun rol goed in te vullen, al lijkt met name Alba nog wel een beetje moeite te hebben met de slapstickscènes die er zo nu en dan voorbij komen.

De dvd-release van Good Luck Chuck bevat een flink aantal extra's. Het gaat hierbij vooral om de standaard features, zoals een 'making of', een paar ongebruikte scènes en bijzonder vermakelijke bloopers. Daarnaast bevat de schijf een commentaartrack van regisseur Mark Helfrich, producent Mike Karz, Schrijver Josh Stolberg en hoofdrolspeler Dane Cook. Tot slot kun je zestien korte vrij expliciete erotische fragmenten bekijken.

Good Luck Chuck is een verfrissende en grappige film over een bijzondere vloek. Het romantische gedeelte komt pas goed naar voren in het slot van de film, maar toch zou je de film in kunnen delen binnen het genre 'romkom'. De release op dvd is vrij netjes. Dat Good Luck Chuck geen bioscooptopper was, ligt misschien aan het ontbreken van de juiste marketing, want de film is gewoon een aanrader.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 19 juni 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: