CD: Orishas - Cosita Buena

Wie op Lowlands 2007 in de tent bij de Orishas stond, zal vast nog weten dat er een zwetend dansfeestje werd gebouwd. De van oorsprong Cubaanse heren Ruzzo Medina, Yotuel Romero en Roldan Gonzalez schotelden het publiek opzwepende en dansbare ritmes voor en dansten zelf ook het hele optreden over de planken heen. Na een greatest hits verzameling (Antidiotico) in 2007 heeft de band inmiddels hun vierde studio-album afgeleverd, Cosita Buena. Staat ook dit album weer bol van de Cubaanse hiphop gemixt met samba, rumba en andere dansstijlen?

Het drietal heren dat al lange tijd verspreid over Europa resideert (Parijs, Milaan en Madrid) heeft de hulp van een legertje muzikanten gekregen om de aanstekelijke ritmes op cd over te dragen. Piano-, trompet-, trombone-, cello- en vioolpartijen assisteren de Cubaanse hiphop en de energieke beats waar het drietal om bekend staat. De titeltrack begint dan ook met een frivool trompetgeluid met daaronder een zomerse beat. Nette breaks, elektronische effecten, samenzang en spittende Spaanse vocalen vullen de rest aan. 'Bruja' misleidt je met een klinkend Coldplay-intro, maar vervalt al snel in een aanstekelijk fiëstanummer, een relaxte flow met een zwoele Zuid-Amerikaanse muzikaliteit.

Als je al eerder voor Orishas was gevallen dan zal ook dit album je zeker bekoren. Een cd die op het juiste moment wordt uitgegeven, de zonnestralen breken door, de barbecues vliegen in de fik, de hangmatten kunnen uit en dit drietal kan op hoog volume uit je speakers knallen. Vrolijk klinkende tracks te over, naast eerder genoemde vallen ook 'Camina', 'Mirame' en 'Público' onder deze noemer. 'Guajira' mixt daarnaast hiphop met Buena Vista Social Club. 'Borrón' en 'Isi' zijn afterparty-tracks bij uitstek met hun kabbelende beats in pure symbiose met de samenzang. 'Que Quede Claro' en 'Machete' bevatten een serieuzere ondertoon en wijken enigzins af van de feestsfeer. Kortom Cosita Buena is een plaat voor de zomermaanden en zal niet snel vervelen. Voetjes van de vloer!

Label: Columbia Datum: April 2008 Waardering: