CD: Frightened Rabbit - The Midnight Organ Fight

De Schotse Scott Hutchison en zijn broertje Grant richtten in 2004 de band Frightened Rabbit op. Een toetsenist en bassist kwamen er in de tussentijd bij en in 2006 kwam het debuutalbum Sing the Greys uit. Nu is het de beurt aan een volwaardige opvolger: The Midnight Organ Fight. Een indierock-plaat uit de Schotse hooglanden die bepaald niet slecht verteerbaar is. Maar ook weer niet al te licht.

The Midnight Organ Fight mag dan van Schotse makelij zijn, hij werd toch echt in een Amerikaanse studio opgenomen met hulp van producer Peter Katis. Katis was eerder al met Interpol bezig en sleutelde ook aan het laatste album van het Nederlandse Voicst. De Amerikaan is er wellicht verantwoordelijk voor dat de plaat niet bepaald Europees klinkt, afgezien dan van het licht Schotse accent van zanger Scott. De muziek kan een beetje vergeleken worden met het Ierse Bell-X1 en het Amerikaanse Okkervil River. Voor beide namen doet Frightened Rabbit niet onder. The Midnight Organ Fight is gevuld met een lading fijne gevoelige gitaarliedjes.

Het eerste nummer, 'The Modern Leper', zet meteen goed de toon die de band het hele album wel zo’n beetje volhoudt. Een sterke song, die voorzichtig wordt opgebouwd en alle ruimte geeft aan het soms zenuwachtige, soms angstige, maar wanneer nodig zelfverzekerde stemgeluid van zanger Scott. Deze voorzichtige grootse opzet wordt in het snellere 'I Feel Better' nog even herhaald. Baslijnen en gitaarlijnen die de zanglijnen wellicht tegen de haren instrijken, maar bij elk nummer weer perfect samenkomen. Bij 'Good Arms vs. Bad Arms' wordt duidelijk waarom de band vergeleken kan worden met Okkervil River, de slideguitar geeft het een country-achtige feel waarop Scott’s poëtische teksten een ware schoonheid weten te bereiken. Nu mag "you won’t find love in a hole/it keeps more than fucking someone to keep yourself warm" niet al te subtiel zijn, het gaat toch ook om de manier waarop die tekst gebracht wordt. En die is prachtig. Helaas hebben niet alle nummers dezelfde scherpe uitwerking als het dragende 'Keep Yourself Warm' en hoe gevoelig en mooi de nummers ook mogen zijn missen ze af en toe wat spanning. Wat de houdbaarheid van The Midnight Organ Fight betreft is het nog even afwachten, maar dit bange konijn weet op een knappe manier een melancholische valwind uit de Schotse hooglanden met een hoopvol prairiebriesje uit Amerikaanse woestijnvlaktes muzikaal te combineren.

Frightened Rabbit levert een meer dan geslaagd album af. Niet alles klinkt misschien even origineel, maar dat is op deze conservatieve gitaarplaat ook helemaal niet nodig. De teksten mogen er zijn en het is vooral het karakteristieke stemgeluid van Scott Hutchinson dat bijdraagt aan het feit dat deze plaat niet al te snel uit de cd-speler zal verdwijnen.

Label: Fat Cat Records Datum: Mei 2008 Waardering: