Film: The Incredible Hulk

Je zal nu wel denken: alweer? Ja, alweer. Ang Lee’s Hulk uit 2003 viel op zijn zachts gezegd niet bij iedereen in de smaak. Blijkbaar was Marvel ook niet erg blij met de richting die was ingeslagen en zij hebben ervoor gezorgd dat ze de rechten terugkregen voor een nieuwe film. Louis Leterrier, regisseur van onder andere The Transporter, mocht regisseren en kreeg een interessante cast om mee te werken. Zal The Incredible Hulk bij het publiek nu wel weer aanslaan?

Sinds zijn ongelukje in het lab is Bruce Banner op de vlucht voor generaal Ross. Ross ziet in Bruce, of liever gezegd de Hulk in hem, een machtig wapen voor het Amerikaanse leger. Bruce leeft op dat moment in Brazilië en heeft een onopvallend baantje in een frisdrankfabriek. In zijn eigen tijd is hij steevast bezig met het vinden van een oplossing voor zijn omvangrijke probleempje met de beperkte middelen die hij zich kan veroorloven. Hij krijgt hierbij hulp van een docent/wetenschapper uit Amerika die hem bijstaat met advies via het Internet en hem soms bruikbare dingen opstuurt. De middelen zijn echter te beperkt en Bruce is genoodzaakt terug te keren naar Amerika voor verder onderzoek. Voordat hij echter op reis gaat, is het leger hem al op het spoor. Bruce moet op de vlucht voor een elite eenheid onder leiding van Emil Blonsky. Deze Britse tough guy raakt al snel onder de indruk van de Hulk en denkt geen twee keer na wanneer Ross hem een kleine hoeveelheid Hulk-power aanbiedt. Een waardige tegenstander voor de Hulk is in aantocht, maar zoals zo vaak gezegd: de kracht is te groot om te controleren.

The Incredible Hulk is opzichtig eerlijk in zijn ambities. Dit is geen film die zich diep wil gaan focussen op de karakterontwikkelingen van zijn karakters, maar een film die zijn publiek zo luidruchtig en actievol mogelijk wil vermaken. Aan het einde van de film zal je nog maar weinig Bruce en Emil zien, want hun alter ego’s zullen het te druk hebben met het slaan van homeruns met elkaar als bal. Auto’s worden gebruikt als bowlingballen en huizen vallen als kaartenhuizen in elkaar. Generaal Ross en zijn dochter, en tevens Hulks liefje, Betty zitten er uiteraard als speelbal middenin.

Een schril contrast met het begin van de film. We zien Bruce er alles aan doen om zo onopvallend mogelijk te blijven en zichzelf zo probeert te controleren dat hij nooit meer echt kwaad wordt. De eerste keer dat, de dan nog normale, Emil en zijn team in aanraking komen met Bruce, weet Banner zich nog aardig lang te redden. Maar als hij eindelijk in het nauw is gedreven, gaat het mis. Een altijd in schaduwen verstopte Hulk maakt korte metten met het team. De visuele weergave geeft goed het gevoel weer dat we hier te maken hebben met een echt monster.

Pas in Amerika zien we de Hulk in volle glorie. Meteen valt op dat hij er dan toch wat minder onvriendelijk uitziet en als hij dan als een ware Kong zijn liefje verdedigt, is het duidelijk dat er wel degelijk veel Bruce in de Hulk zit. Emil gaat echter rap de andere kant op. Hij wordt steeds meer machtswellustig en agressiever met elk Hulk powershot dat hij krijgt. Een kettingreactie die niet te stoppen is. En zo worden de battles tussen de Hulk en Emil/Abomination steeds intenser, heftiger, gewelddadiger en luidruchtiger.

Tussendoor wordt er hier en daar nog een mogelijke vijand voor een vervolg geïntroduceerd, referenties gemaakt aan Nick Fury en zijn organisatie en komt Iron Man in eigen persoon nog even op bezoek ter herinnering aan de mogelijke Avengers film in 2011.

Het acteerwerk in zo’n film is relatief gezien niet bijster belangrijk. Norton kan er goed mee door als Bruce, maar het is uiteindelijk toch vooral de Hulk, met de stem van de oude tv-Hulk, die je zal bijblijven. Tim Roth heeft wat dat betreft een wat dankbaardere rol. De eerste keer dat ik zijn casting hoorde moest ik er even aan wennen, maar hij komt gewoon erg stoer over in zijn rol. Dat is toch andere koek dan die zwakkeling uit de Funny Games remake. William Hurt heeft verder weinig nodig om de autoriteit te leveren voor generaal Ross. Zijn dochter wordt gespeeld door Liv Tyler, haar taak is vooral mooi en hulpeloos zijn.

The Incredible Hulk is na Iron Man de tweede Marvel-film in korte tijd die het publiek tevreden zal stellen. Niet zo goed als de ijzeren man, maar dat is bij lange na geen schande. Laat de volgende Marvel-film maar snel komen, dit smaakt naar meer.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 19 juni 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: