CD: Tindersticks - Hungry Saw

Fans van de Tindersticks zijn waarschijnlijk verslaafd geraakt aan hun geluid na het beluisteren van de albums uit de beginperiode. Donkere magistrale sprookjes die je ziel binnendrongen en zich voorgoed nestelden als genotcentrum. Maar na de millenniumwisseling resulteerden de spreuken in wat minder magische uitkomsten. Het feit dat de band een aanzienlijke pauze van ongeveer vijf jaar inlaste, waarin iedereen zijn eigen pad bewandelde, zegt al genoeg over de creatieve wensen en input van de leden. De fans zagen de donkere wolken al samen komen en waren na vijf jaar radiostilte niet onterecht bezorgd of er nog wel een Tindersticks bestond.

Gelukkig is dat wel zo, al is de band inmiddels gehalveerd. Zo keerde Hinchliffe na zijn solo-activiteiten in de filmindustrie bijvoorbeeld niet terug in de band. Toch heeft het overgebleven drietal de roots van de Tindersticks in leven weten te houden. Het zevende studio-album Hungry Saw kende naast de huidige bezetting enkele gastmuzikanten om de klus te klaren.

De cover toont een rood hart dat doormidden wordt gezaagd en laat zien dat het grillige en neerslachtige karakter nog niet verdwenen is. De teksten in het titelnummer liegen er dan ook niet om. Stemmige pianoklanken roeren zich in de opener 'Introduction' en geven aan dat de muzikale doelstelling van het trio niet anders is dan die van het zestal voorheen. Melancholieke en meeslepende klanken geflankeerd door de esthetische fluisterzang van Stuart Staples is nog steeds het fundament waarop de Tindersticks hun creaties verder uitbouwen.

Toch verschuilen zich enkele "Tindersticks-light" tracks op dit album. 'The Flicker of a Little Girl' en 'E-type' dienen als lichtpuntjes in de donkere bossen van de band, maar het blijft het lekkerst bivakkeren tussen de bomen midden in het bos. Een plek waar de piano de emoties benoemd, de trompetten en strijkers de emoties aanzwellen en Staples de tranen uit je probeert te trekken met zijn stem zoals op 'The Other Side Of The World' en 'Yesterdays Tomorrow'. Samen met 'Hungry Saw' zijn het dit soort bezwerende liederen die de drang naar de terugkeer van de Tindersticks aanspoorde en de luisteraar wederom op zijn wenken bedient. Prachtplaat!

Label: Beggars Banquet Records Datum: April 2008 Waardering: