DVD: Genesis - When In Rome 2007

De Rolling Stones flikten het al ooit om het gehele strand in Rio vol te laten stromen met een immense mensenmassa. Het trio Genesis, bestaande uit Phil Collins, Mike Rutherford en Tony Banks, probeerde na 15 jaar van gezamenlijke afwezigheid op de podia iets soortgelijks. Europa werd het doelwit voor een kleine tour waarin 22 shows werden neergezet. De kosten voor een kaartje waren niet misselijk, maar gezien het gigantische podium van 68 meter breed, alle licht- en video-effecten en logistieke problemen was het ook geen goedkope tour. Met de allerlaatste show probeerde de band het echter goed te maken en trok naar Rome. Daar gaven ze een gratis concert en maar liefst 500.000 geïnteresseerden verschenen aan de poorten die avond.

Na het verschijnen van de Live Over Europe 2007 dubbelaar is er nu de begeleidende dvd van de spectaculaire show in Rome, When In Rome. Het prachtig vormgegeven podium compleet met hoge resolutie LED-licht netten en torenhoge "lichtpilaren" staat als een onoverwinnelijke bunker voor de enthousiaste mensenmassa. Zodra de eerste tonen van 'Dukes Intro' worden ingezet gonst er een magische sfeer over de Romeinse gronden en door de prima kwaliteit van zowel geluid (DTS Surround Sound (24 bit/96K)/Dolby Digital Surround Sound (24 bit/48K) als beeld pik je hier een groot deel van mee met deze dvd-uitgave.

In het totaal klokken de drie dvd's bij elkaar 5 uur en 37 minuten. De eerste twee schijven bevatten de gehele concertregistratie en de derde laat de documentaire Come Rain or Shine zien. De setlist omarmt een grote tijdspanne in hun oeuvre na Peter Gabriel en kan natuurlijk niet zonder 'No Son Of Mine', 'Land Of Confusion', 'Home By The Sea', 'Domino', 'Mama', 'Invisible Touch' en 'I Can't Dance'. Maar ook voor de kenners zijn verborgen juweeltjes als 'Ripples' en 'Conversations With 2 Stools' ingesloten. Die laatste blijft wel erg dichtbij de naamgeving aangezien Phil Collins en Chester Thompson een weergaloze drumsessie inzetten met behulp van twee barkrukken.

In de bijna 2 uur durende documentaire is onder andere te zien hoe de queeste naar deze twee krukken verliep. Ook krijg je een ruime blik achter de schermen, van het opbouwen van het podium tot problemen met de licht- en videocues. De drie Genesis-leden laten op een veelal ontspannen manier zien hoe deze tour tot stand kwam en wat een organisatie van dergelijk evenement met zich meebrengt.

Op de concert-dvd's staan verder nog enkele extra's zoals een fotogallerij, het tour programma en een paar deleted scenes die uit het interactieve gedeelte van de dvd zijn gehaald. Bij de start van elk gespeeld nummer kun je je via een knop verplaatsen naar de repetitie of voorbereidingen van dat nummer. Op zich amusante achtergrond info, maar niet erg relevant. De dvd-set is echter al interessant genoeg zonder deze frutsels en staat als een huis. Genesis-fans moeten deze set gewoonweg in huis halen vanwege de kwaliteit en de speelsheid die de band na al die jaren weer uitstraalt. Anderen zullen ook zeker niet teleurgesteld raken van deze hoogstaande show.

Label: Virgin Datum: Juni 2008 Waardering: