Preview: Festival deBeschaving

beschaving

be•scha•ving
de (v.)
eerste editie 1864

toestand van beschaafdheid, van maatschappelijke, geestelijke en zedelijke ontwikkeling, hetzij in het alg. of zoals hij door tijd en plaats bepaald is

Op voorbeelden als voetbalvandalen, de Uithofverkrachter, drugsverslaafden rondom het station en vier Vogelaar-wijken na is er in Utrecht genoeg te vinden dat wel degelijk een steentje bijdraagt aan de beschaving in de stad Utrecht. Hieronder valt ook de culturele ontwikkeling van de stad. En dan hoef je niet meteen de schouwburg of het Aboriginal museum te denken, maar ook het jaarlijkse festival deBeschaving doet een flinke duit in het zakje.

Dit jaar opent het ééndaagse festival wederom zijn poorten voor duizenden muziek-, theater-, literatuur- en comedyliefhebbers, en wel op zaterdag 30 augustus. Door toedoen van een goede organisatie en line-up bewees het festival de afgelopen jaren zijn waarde en groeide ieder jaar weer behoorlijk. Ook dit jaar is het festival weer gegroeid; het aantal namen steeg aanzienlijk en met de bekendheid en populariteit van de artiesten zit het ook wel snor. DeBeschaving heeft onlangs zijn volledige muziekprogramma bekend gemaakt en liet zien goed ingekocht te hebben dit jaar.

Namen die dit jaar ook op de festivalposters van Pinkpop, Rock Werchter, Pukkelpop, Reading, Glastonbury en Sziget prijken, komen eind augustus naar het terrein rondom Vredenburg Leidsche Rijn. Zo spelen onder andere Air Traffic, Babyshambles, Kate Nash, Oi Va Voi en Voicst op één van de aanwezige podia. Iets minder bekende juweeltjes zijn er ook, wat te denken van SoKo (ja, die van I’ll Kill Her), Angus & Julia Stone, Mogwai en Year Long Disaster!

Veel bands van eigen bodem trekken ook ten strijde die dag, naast Voicst staan ondermeer Kubus & Bang Bang, Pete Philly & Perquisite, GEM, Good Dog Happy Man (winnaars Grote Prijs van Nederland), GRAM en Nobody Beats The Drum paraat.

Al met al wordt er muzikaal een zeer divers en interessant programma voorgeschoteld. Ruige rock, Britse pop, vette beats, prachtige pop, enerverende electronica en intrigerende wereldmuziek staan er op het menu. Wil je dit ook meemaken? Gewoon een kwestie van een kaartje kopen en aanschuiven aan het buffet.

Meer info over de line-up, locatie, prijzen etcetera kun je hier vinden.