DVD: American Gangster

American Gangster vertelt het waargebeurde verhaal van Frank Lucas, een beroemde gangster uit de jaren 60 en 70. De film is geregisseerd door Ridley Scott, wat eigenlijk al een soort van kwaliteitsstempel is en waardoor je weet dat je een goede film gaat kijken nog voordat je het schijfje in de speler doet.

Frank Lucas is de protege van de legendarische gangster Bumpy Johnson. Wanneer deze komt te overlijden, hoeft Frank er niet lang over na te denken om de kans te grijpen zich hogerop te werken in de maffia-wereld. Gebruikmakend van de oorlog in Vietnam kan hij via het Amerikaanse leger ongemerkt pure heroïne smokkelen naar de Verenigde Staten en gelijk de topspeler in de markt worden.

American Gangster is met maar liefst 150 minuten een lange zit, en dan zijn noch de extra 18 minuten aanvullend beeldmateriaal noch de 85 minuten durende making-of van de dvd nog niet meegerekend. Toch verveelt de film geen moment. Met Oscarwinnaars Russel Crowe en Denzel Washington in de hoofdrolrollen ben je verzekerd van een sterk staaltje acteerwerk. Beide heren zetten een geloofwaardig personage neer van twee mensen die zich respectievelijk aan de goede kant en de slechte kant van de wet bevinden. Hoewel, deze scheidingslijn is niet helemaal zwart-wit, aangezien corruptie zegeviert aan de kant van de politie en de gangsters op het eerste gezicht nette mannen zijn die geen spoor van kwaad in de zin hebben.

Naast de personages wordt ook de wereld er omheen geloofwaardig neergezet. Alles klopt aan de muziek, sfeer en omgevingen waar de film zich afspeelt waardoor je je makkelijk kan verplaatsen in het New York van eind jaren '60. Ondanks dit alles is American Gangster geen perfecte film. Het doet geen dingen die nog nooit eerder zijn gedaan en is daarmee een van de vele bio-pics die de afgelopen jaren zijn verschenen. Crowe en Washington ontmoeten elkaar pas aan het einde van de film en daardoor lijkt het alsof er twee aparte verhalen worden verteld. Dit haalt een beetje de spanning weg, aangezien de een toch achter de ander aanzit. De film is geen klassieker, maar weet zeker geen moment te vervelen.

Afgezien van de hoofdfilm zijn er op de 2-disc collector’s edition set vanzelfsprekend ook nog een aantal extra’s te vinden. De deleted scenes en de commentaartrack geven meer achtergrondinformatie over de film en zijn voor mensen die de film leuk vonden het bekijken dan ook zeker waard. De extra’s worden afgesloten met een bijna anderhalf uur durende making-of van de film die ook zeker meer diepgang geeft over hoe de film tot stand is gekomen en het totaalplaatje afmaakt om de aanschaf dvd van de dvd te waarborgen.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 13 maart 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: