DVD: Het complete voetbalalfabet - EK-editite

Het kan je bijna niet zijn ontgaan: het Europees kampioenschap voetbal komt eraan. Of je nu wel of niet van het spelletje houdt, je wordt doodgegooid met merchandise rondom dit evenement. Van Welpies tot kleine voetballertjes met bal, van de trom-pet tot het aloude oranje shirt, het komt allemaal weer voorbij. Traditiegetrouw wordt er ook op tv de nodige aandacht aan het evenement besteed. En alsof dat nog niet voldoende is komen er dezer dagen tevens de nodige dvd's over het thema uit. Eén daarvan is Het Complete Voetbalalfabet - De EK-Editie. John Cleese neemt je aan de hand van het alfabet mee door voetballand. Deze dvd is al eerder uitgebracht en wel in het kader van het WK in 2006. Maar voetbal blijft voetbal en dus is zo'n 'film' vrij makkelijk om te zetten naar een EK 2008-versie. Ander hoesje, oranje tintje (speciaal voor Nederland) en klaar is Kees (Cleese).

Van A tot en met Z
We kennen het principe van menig bruiloft: het ABC. Als je als familie niks origineels kunt verzinnen, kom je met het bekende ABC. Dit concept is op deze dvd toegepast op voetbal. Ze komen allemaal voorbij, 26 letters, 26 aspecten van het voetbal. De uitgave brengt een 'film' waarbij John Cleese als coach, aanvoerder of materiaalman (zo je wilt) het geheel aan elkaar praat. De film staat vol van de 'inkoppers': scheidsrechters zijn allemaal slecht en partijdig, trainers zijn van mening dat winnen altijd eigen resultaat is en verliezen altijd aan het geluk van de tegenstander ligt en supporters die te dom zijn om iets zinnigs over voetbal te zeggen. De stereotypen druipen er van af. Het zijn vooral voetbalclichés die langs komen.

Cleese in Het Voetbalalfabet

Met medewerking van...
Aan de film werkten tal van bekende namen uit de voetbalwereld mee. Denk aan spelers als Van Nistelrooij, Kaká, Pelé, Platini; allen toch niet de minsten. Een trainer als Wenger, wie had gedacht dat hij dit zou doen. Zelfs politici, acteurs en artiesten zijn van stal gehaald om samen over voetbal te praten, want voetbal moet toch vooral iets zijn van alle groepen, van alle lagen, van elk pluimage. Elk gesproken woord, elk cliché, elke mening of visie wordt vergezeld van talloze voetbalbeelden. Soms ben je even kwijt wie er nu in beeld is, want niet alle artiesten en politici zullen meteen een belletje doen rinkelen. Wil je weten om wie het gaat, zul je echter moeten wachten tot de aftiteling, want pas dan komt er een lijst met namen voorbij van de mensen die meewerkten aan Cleese's visie op volkssport nummer 1.

Deze dvd geeft een dertien-in-een-dozijn gevoel. We worden er mee overspoeld op het moment en het valt dan ook niet mee om uniek te zijn in dit zo overbevolkte genre. Zie daar maar eens een 'winnaar' in te worden. Cleese doet een aardige poging, maar een winnaar wordt hij niet. Mede ook omdat het hier gewoon een heruitgave betreft die een kleine EK-make-over heeft gekregen. Dat is niet origineel te noemen. Jammer, want van Cleese verwacht je net iets meer.

Label: Video Film Express Releasedatum: 27 mei 2008 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.