DVD: Run Fatboy Run

David Schwimmer regisseerde al eerder wat afleveringen van zijn eigen Friends en Joey, maar voor het echte werk moest hij uitwijken naar Engeland. De hoofdrolspeler van zijn debuutfilm Run Fatboy Run hoefde hij in ieder geval niet uit te leggen hoe je een komische rol speelt: de 'fatboy' uit de titel wordt vertolkt door komisch talent Simon Pegg, vooral bekend van Shaun of the Dead en Hot Fuzz.

Het verhaaltje over de luie en kettingrokende beveilingsbeambte Dennis, die door een marathon te lopen zijn ex-verloofde probeert terug te winnen, belooft weinig origineels. Maar Pegg heeft al zo vaak laten zien dat hij met zijn droge humor één van de meest komische Britse acteurs van de laatste jaren is. En Schwimmer zal toch ook wel wat ervaring hebben opgedaan in al die jaren bij Friends. De film begint in ieder geval alleraardigst. Na een flashback van Dennis die, bezweet en met angstige ogen van zijn zwangere verloofde wegrent, zien we hem vijf jaar later als beveiligingsbeambte van een damesmodezaak, die alle moeite moet doen om een stelende travestiet bij te houden.

Maar zodra het liefdesverhaal de overhand krijgt en de film zichzelf te serieus gaat nemen, daalt de grapdichtheid al snel en weet Pegg ook niet al te goed wat hij met het script aan moet. Pegg is helemaal in zijn element als luie loser die nergens om geeft, maar zodra hij de clichématige strijd met de nieuwe succesvolle vriend van zijn geliefde aan moet gaan, vergaat het lachen je al snel. Er zijn nog wel een aantal scènes die de film de moeite waard maken, en dan met name de wisselwerking tussen Dennis en zijn gokverslaafde, zo mogelijk nog luiere neef. Ook het gastrolletje van David Walliams (Little Britain) als notoire zeikerd in een bakkerij is geslaagd.

Helaas zijn de hilarische momenten veel te dun gezaaid. Dat het verhaal uitermate voorspelbaar is, is nog niet eens het grootste probleem, het is gewoon totaal niet interessant. Als je dan nog eens een half uur moet kijken naar een marathon waarbij het je totaal niet kan schelen wat er gebeurt, ben je blij als de finishlijn eindelijk in zicht komt. David Schwimmer mag dan wel zo hebben genoten van zijn regiedebuut dat hij zich voor goed alleen nog achter de schermen wil begeven, of wij daar zo blij mee moeten zijn is nog maar de vraag.

Lees voor een second opinion ook de positievere bioscoopreview

Label: RCV Releasedatum: mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t