Boek: Massage voor Dummies

Je hebt een drukke dag achter de rug. De hele dag achter je computer voorover gebogen, turend naar het scherm, intussen jezelf een rsi aan het bezorgen door het vele geklik. Dan voel je het wel als je opstaat, je rekt je rug en schouders, strekt je even uit en je gaat gewoon weer door, want je hebt een deadline te halen, die ene review moet gewoon af. Dan verlang je af en toe wel naar een heerlijke massage waarmee je je weer wat beter voelt. En stel je voor dat je je ooit hebt afgevraagd hoe je iemand moet masseren, of juist uitleggen hoe jij gemasseerd moet worden. Mogelijk heb je het zelfs al eens geprobeerd, wie weet met succes. Maar wat is masseren, hoe moet je dat doen en vooral, wat moet je niet doen. Daarvoor is het boek Massage voor dummies dan ook voor bedoeld. In heldere bewoordingen beschrijven twee experts alle kneepjes , nou ja, bijna alle, van het vak. En uiteraard in de termen die geschikt zijn voor de leek. Het Latijnse woordenboek of de folder van de slager kan gerust in de kast blijven.

De originele Engelse versie stamt nog uit de vorige eeuw, maar dat is voor dit boek geen belemmering. Hooguit vraag je je af waarom het zo lang heeft geduurd voordat het boek eindelijk werd vertaald. Massage op bijvoorbeeld de werkvloer is hier dan ook nog niet zo ingeburgerd als in Amerika. Ook valt het boek niet onder de noemer 'lichte literatuur'. Als je verwacht een rijk geïllustreerd boek vol met kleurenfoto´s van massagetechnieken aan te treffen, kom je ook bedrogen uit. Daarvoor zul je dan toch terug de winkel in moeten gaan. Wees gerust, er staan uiteraard wel veel foto´s en schema’s in het boek.

Het boek is opgedeeld in vijf delen, die elk weer zijn opgedeeld in meerdere hoofdstukken. Naast uitleg en een korte geschiedenis over massage, is er ook ruimschoots aandacht over hoe je zelf een massage moet ondergaan. Uiteraard volgt daarna hoe je zelf op een goede ontspannen manier een massage moet geven. En de al eerder vermelde massage op de werkvloer ontbreekt ook niet in dit boek, evenals een verdere verdieping op het gebied van massage en alle toepassingen hiervan. Zoals altijd sluit het boek af met de tientallen waarin veel belangrijke tips vermeld staan.

Massage voor Dummies is absoluut pittig te noemen. Je koopt het boek niet zomaar om je geliefde een ontspannende rugmassage te geven vlak voor het slapen gaan. Nee, daarvoor moet je zoals vermeld terug naar de boekenwinkel. Maar als je echt wat wilt leren over masseren en hier serieus werk van wilt maken dan is dit een aanrader. En op het moment dat het allemaal wat te zwaar wordt, pas je een aantal technieken op je zelf toe, waardoor het allemaal weer wat draaglijker wordt. De titel Dummie blijft wel van toepassing, want het start met de basis.

Reviews voor Dummies
Geinteresseerd in meer Dummies? Deze week bespreken we elke dag een boek voor dummies. Ook is er een Quiz voor Dummies waarmee je een aantal leuke prijzen kunt winnen. Wees er wel snel bij want meedoen kan tot en met 1 juni.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043015691 Pagina's: 368