Film: Indiana Jones IV

Negentien jaar hebben fans gewacht op en gezeurd om een nieuw deel van de Indiana Jones-serie. Dit weekend is het dan eindelijk zover, Harrison Ford kruipt wederom in de huid van de man met de zweep en de hoed. Waar je echter niet aan ontkomt: als je zolang hebt moeten wachten, zijn de verwachtingen erg hoog. En die vallen dan eigenlijk niet waar te maken. Dat geldt ook een beetje voor Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.

Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig. De nazi’s hebben plaatsgemaakt voor communisten. Deze badguys onder leiding van Cate Blanchett zoeken een schedel van kristal om hiermee de wereld te kunnen domineren. De openingssequentie is briljant, vooral omdat het begint waar Raiders of the Lost Ark ophield. Het is vooral de actie die je op het puntje van je stoel houdt, want van enige logica is geen sprake. En dat gaat de hele film zo door. Het lijkt vaker een parodie van Mike Myers op de Indiana Jones-serie dan op een waardig vervolg van de cyclus zelf. Natuurlijk, Indiana Jones hoort 'over the top' te zijn met dik aangezette clichés en een onwaarschijnlijke plot. Maar George Lucas en Steven Spielberg verspelen op meerdere momenten echt hun hand. Een scène waarop Indy een koelkast gebruikt om te ontsnappen is nog tot daar aan toe, maar sidekick Mutt Williams slingerend aan lianen is echt te slecht voor woorden, evenals het einde van de film.

Dat gezegd hebbende, Indiana Jones IV is nog altijd een 'must see'. Waarom? Omdat het wel de nieuwe Indiana Jones is. Ford blijft fantastisch als de norse archeoloog en de oneliners blijven grappig. En een groot pluspunt is dat de makers Indiana Jones gewoon oud hebben laten worden. Daar wordt Indy maar al te vaak aan herinnerd door Mutt Williams. Wie? Een jonge avonturier die samen met Jones op zoek gaat naar een verdwenen professor (een schmierende John Hurt), zijn moeder -als ik de naam zeg is het een spoiler- en het geheim van de schedel.

Mutt wordt gespeeld door Shia LaBeouf die alles in zich heeft de actieheld van de komende decennia te worden. Hij speelde al in Transformers en is binnenkort te zien in Eagle Eye. Als sidekick doet hij het prima en hij is zowel grappig als overtuigend in achtervolgingsscènes op de motor en de auto. Ook Cate Blanchett is goed op dreef als gevaarlijke communiste.

Samenvattend kan ik stellen dat Crystal Skull geen ode aan de oude trilogie is geworden, maar een nieuwe weg voor een nieuwe serie. De film haalt het niet bij Raiders en Crusade maar is nog altijd beter dan de Mummy 2 en National Treasure 2 bij elkaar. Dat de film teleurstelt komt vooral door George Lucas die drie jaar geleden het script van Frank Darabont (schrijver/regisseur van Shawshank Redemption, Green Mile en The Mist) afkeurde. Spielberg en Ford wilden er mee aan de slag, maar Lucas sprak een veto uit. Het kan gewoon niet slechter zijn geweest dan dit script. En Spielbergs belofte geen onnodige CGI te gebruiken heeft hij niet waargemaakt, er zit veel (slechte) CGI in.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull is een feest van herkenning en toch ook weer niet. Er had zoveel meer ingezeten denk je bij het verlaten van de zaal. Maar aan de andere kant, je hebt dan wel een achtbaanrit van bijna twee uur achter de rug waarbij je het dagelijkse leven even was vergeten. En is dat niet het doel van dit soort popcornfilms?

Label: Lucas Film Releasedatum: 22 mei 2008 [b]Kijkwijzer:
Waardering film: