Boek: Mysteries rond complotten

Complotten, wie denkt er af en toe niet eens aan. Is alles wat we horen wel de waarheid of wordt er toch één en ander onder de pet gehouden. Vooral Amerikanen zijn meester in het denken in complottheorieën. Om als nuchtere Nederlander eens wat meer te weten te komen over diverse 'theorieën' in enkele grootse gebeurtenissen van de twintigste eeuw (en eentje uit de eenentwintigste) is er nu het boek Mysteries rond complotten. Het is uitgegeven door House of Knowledges en is niet specifiek door een auteur geschreven. Het boek moet meer gezien worden als een opsomming van gegevens over de gebeurtenissen. Zie het als een soort naslagwerk, maar hecht niet te veel waarde aan het geschreven woord, er blijft veel in het luchtledige hangen.

Grootse gebeurtenissen
Het boek is verdeeld in hoofdstukken die elk een bepaalde gebeurtenis beschrijven. Denk hierbij aan de aanslagen op het WTC in 2001, de dood van Paus Johannes Paulus I in 1978, de maanlanding in 1969 en de dood van Adolf Hitler in 1945. Verder wordt er gesproken over de al dan niet opzettelijke ontwikkeling van het HIV/Aids-virus en de gevaren van aspartaam. Elke gebeurtenis wordt in de eerste plaats besproken aan de hand van de bekende feiten, zoals die ten tijde van het plaatsvinden in de media zijn verschenen. Vervolgens wordt de zaak van twee kanten belicht. De voors en tegens van bepaalde bewijzen en visies worden op een rij gezet.

Als we één van de complotten als voorbeeld nemen, de maanlanding, dan kunnen we meteen vaststellen dat het boek niets nieuws brengt. Iedereen is al op de hoogte van de 'vaagheden' rondom deze -voor Amerika- zo belangrijke geschiedenis. De wapperende vlag, de goede geluidskwaliteit van de woorden van Armstrong, het ontbreken van sterren in de lucht. Het zijn maar een paar van de vragen die gesteld worden over de eerste man op de maan. Elk mysterie wordt op deze manier besproken. Er wordt telkens een set met argumenten gegeven die hetzij de waarheid ondersteunen, hetzij onderuit halen. Zowel de 'believers' als 'non-believers' vinden dus in dit boek wat zij zoeken. Dat is dan ook wel het manco aan dit 'meesterwerk', zoals de auteurs het noemen. Het geeft nergens onomstotelijk bewijs, maar laat voor de lezer de ruimte open om zelf te bepalen in welk kamp je thuishoort.

Grootste gebeurtenissen
Dat de besproken gebeurtenissen groots waren is duidelijk, maar of het nu daadwerkelijk de grootste gebeurtenissen van de vorige eeuw zijn is nog maar de vraag. Is de wereld echt anders geworden door de dood van Paus Johannes Paulus I of na het dodelijke ongeluk van Formule-1 coureur Senna? Niet echt. De twee feiten die de wereld wellicht wel hebben veranderd zijn de aanslagen op het World Trade Center in New York en de dood van Adolf Hitler aan het einde van de tweede wereldoorlog. De overige gebeurtenissen zijn wellicht groots in hun soort, maar zeker niet geschiedenisbepalend.

Hoe moeten we dit boek dan beoordelen en plaatsen? Zie het als een vermakelijk leeswerkje dat je tussendoor even tot je neemt. Als je echter daadwerkelijk geïnteresseerd bent in complotten rondom deze zaken zul je wellicht met Google meer kunnen vinden dan door het lezen van dit boek. Verwacht geen onomstotelijke bewijzen waarom bepaalde redeneringen waar of niet waar zouden zijn, die zekerheden ontbreken in Mysteries rond complotten.

Uitgever: House of Knowledge ISBN: 9789085105374 Pagina's: 250 Waardering: