CD: De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine

Wie dacht dat met de monsterhit ‘Watskeburt?’ naast de start ook het einde van de carrière van De Jeugd van Tegenwoordig was ingezet, heeft het gruwelijk mis. Met hun tweede album De Machine verrassen rappers Fabergé, Vieze Fur, Willy Wartaal en producer Bas Bron vriend en vijand. Waar debuutplaat Parels voor de Zwijnen hier en daar nogal rammelde en de muziek soms tot een bedenkelijk niveau daalde, is daarvan op De Machine nauwelijks sprake.



Hét handelsmerk van De Jeugd van Tegenwoordig is natuurlijk hun innovatieve gebruik van taal en het creëren van nieuwe Nederlandse termen. De grootste inspiratiebron voor deze nieuwe woorden lijkt de Amerikaanse hiphop-scene. Zo is de titel van de eerste Machine-hit 'Hollereer' geïnspireerd op de Amerikaanse groet "holla", die daar vooral in de hiphop-scene veelgebruikt is. Ook de Jeugds nieuwe stopwoord vindt zijn oorsprong in Amerika. Aldaar roept bijvoorbeeld een Snoop Dogg al jarenlang “church!”, nadat iemand iets gezegd heeft waar hij het volkomen mee eens is. Dit woord kent dankzij de Jeugd nu ook zijn Nederlandse variant, simpelweg kerk. De Machine begint met het gelijknamige nummer en dat is meteen een voltreffer. In de loop van het album worden nog een aantal elementen gebruikt die de afgelopen tijd in de Verenigde Staten erg populair zijn. Zo gebruikt Willie Wartaal op het nummer 'Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard' auto-tune, een computereffect dat je stem dusdanig vervormt dat deze wat elektronisch aandoet. In dit nummer haakt blanke collega Faberyayo tegelijkertijd op een komische manier in op de ‘nigger’-discussie die momenteel in Amerika gaande is: “Mag het eigenlijk niet zeggen, deze nigger komt zo hard”.

Dat de mannen van De Jeugd simpelweg Amerikaanse stijlen kopiëren en naar het Nederlands vertalen is te kort door de bocht. Producer Bas Bron geeft er een geheel eigen touch aan en voegt elektronische elementen toe. Dit zorgt ervoor dat voorál voor Nederlandse maatstaven de nummers zeer verfrissend klinken. Neem bijvoorbeeld 'Flap Flap' dat met recht het eerste succesvolle, Nederlandse Dirty South-nummer mag heten. De invloeden van de zuidelijke hiphop uit de Verenigde Staten zijn duidelijk hoorbaar. Op de lome beat past Fabergé de chopped & screwedstijl toe, waarin de vocalen onder meer geknipt, vertraagd en verlaagd worden. In deze stijl rapt hij one-liners als “Fabergé neemt zijn hamer mee, want hij breekt de club af als een áán-né-mer” die zó inspiratieloos klinken, dat ze weer grappig worden.



Dat de drie rappers grappig zijn mag geen verrassing meer heten. Je hoeft de drie mannen maar bij elkaar in een kamer te zetten en er komt iets grappigs uit. De komische vondsten zijn ook op De Machine veelal aanwezig, versnipperd over de 13 nummers en een skit. In deze skit wordt een niet-bestaande musical aangekondigd, waarin de rolverdeling bekend gemaakt wordt (“Met Chantal Janzen als backstage-sletje nummer 1 tot en met 12”) met tussendoor geinige geluidsfragmentjes. Ook erg grappig is Furs solo-nummer 'Niet Als Jouw', een nummer dat sentimenteel aandoet, maar ondertussen zo sarcastisch als wat is. Op een haast melancholiek meesterwerkje van Bron haalt Fur herinneringen op aan zijn voormalige vriendin: “Heb je zien zweten tussen de dekens, en daar beneden. Van elkaar, op elkaar, in elkaar als kikkertjes”, waarna afgesloten wordt met de mededeling dat de dame in kwestie eigenlijk toch maar "een ijsje zonder spikkeltjes" is. Of anders wel "een vieze milkshake" die zo "bittertjes" smaakt. Hilarisch.

Is er dan helemaal niks aan te merken op De Machine? Weinig. Het dansnummer 'Centje Centje (Damsko Express)' is met zijn 10 minuten en 10 seconden misschien een beetje aan de lange kant en 'Wopwopwop (de Tentbakkers)' -goeie titel trouwens- weet niet het niveau te halen van de rest van de nummers. De zwakke momenten zijn schaars en de overdosis meligheid wordt nooit hinderlijk door het hoge muzikale niveau. Met De Machine hebben de mannen van De Jeugd van Tegenwoordig simpelweg iets gebracht wat in Nederland nog niet op dit niveau is gedaan. Een meesterwerk.

Tracklist:

1. Kerk
2. Datvindjeleukhe
3. Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard
4. Buma in Mijn Zak
5. Hollereer
6. Flap Flap
7. De Musical
8. Bertje vs Yayo
9. Wopwopwop (De Tentbakkers)
10. Er Is een Hitje
11. Niet Als Jouw
12. Applaus
13. Centje Centje (Damsko Centje Express)
14. Sorry



Label: Top Notch Releasedatum: april 2008 Waardering: