Film: Be Kind Rewind

Wie kan het zich nog herinneren? Je huurde een video bij de videotheek en voordat je hem terugbracht, moest je hem zelf terugspoelen. Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar in de videotheek Be Kind Rewind is het aan de orde van de dag. Je huurt één video voor één dag en je betaalt één dollar. Enige voorwaarde: be kind, rewind. Maar wat doe je als de concurrentie van de dvd om de hoek komt kijken en de huur voor het oude pand niet meer betaald kan worden?

Jerry (Jack Black) woont in een caravan naast een elektriciteitscentrale en hij is ervan overtuigd dat deze zijn hersens doet smelten. Hij besluit de centrale te saboteren, maar dit gaat niet helemaal zoals gepland: hij raakt gemagnetiseerd. Als hij daarna zijn beste vriend Mike (Mos Def) bezoekt, die in de videotheek werkt, wist hij per ongeluk alle banden. Mike is bang dat hij hierdoor zijn baan zal verliezen, omdat zijn baas een tijdje weg is in een poging de videotheek te redden en Mike zich over de winkel moest ontfermen. Omdat er op dat moment maar één vaste klant is, een oud vrouwtje die persé Ghostbusters wil zien, besluiten ze de film zelf op te nemen. Van het één komt het ander en voordat ze het weten worden hun zelfgemaakte filmpjes, die ze zelf 'sweded' films noemen, een enorm succes.

Michel Gondry, vooral bekend van de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind, heeft zich in deze film weer van zijn creatieve kant laten zien. Leuke camera-effecten (bijvoorbeeld wanneer Jerry langsloopt en het beeld stoort, Jerry is immers gemagnetiseerd) en geweldige oplossingen voor dure special effects. Een pizza wordt een plas bloed en om een nachtscène op te nemen wordt het beeld op negatief gezet. Maar dan moeten ze wel eerst kopieën maken van hun eigen hoofd, want anders zie je dat hun gezicht ook in negatief is. De simpele oplossingen werken uitstekend en je krijgt zin om zelf je camera te pakken en films te gaan 'sweden'.

Het naspelen van bekende films (o.a. Ghostbusters, Robocop en Rush Hour 2) zorgt natuurlijk voor hilariteit en de film heeft dan ook zeker erg grappige momenten. Helaas probeert Jack Black hier en daar té grappig te zijn, wat de film niet ten goede komt. Hij eist teveel aandacht op en dit gaat ten koste van de rol van Mos Def. Dat is jammer, want hij zit goed in zijn rol als de sullige Mike. Ook het verhaal is niet bepaald verrassend, maar dat wordt ruim goed gemaakt door het duidelijk zichtbare enthousiasme waarmee Be Kind Rewind gemaakt is. Verwacht dus geen diepgang zoals in Eternal Sunshine, maar een verfrissende komedie die je creatieve kant naar boven haalt.

Overigens is de website van de film ook zeer de moeite waard. Op deze leuk gemaakte site (je muisaanwijzer is tien keer zo groot en zit aan een touwtje) kun je de 'geswede' filmpjes nog eens bekijken, of jezelf in de films 'sweden'. Ook wordt er uitgelegd hoe je je eigen films kunt 'sweden'. Neem dus snel een kijkje op www.bekindmovie.com!

Label: A-film Releasedatum: 15 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: