CD: Putumayo - African Party

Putumayo is toch wel hét label als het gaat om wereldmuziek. Elk werelddeel kan rekenen op een mooie uitgave van zijn muziek. Ook Afrika mag in deze collectie niet ontbreken. En zo ligt er vanaf begin mei een nieuwe cd van het label in de schappen: African Party. Een verzameling lekkere, swingende, warm aandoende Afrikaanse nummers. Waar Putumayo goed in is, is in het samenstellen van een set songs die je even helemaal uit het alledaagse Nederlandse leven kan trekken en mee kan nemen naar verre oorden, Afrika in dit geval. Een reis door Guinea, Congo, Zimbabwe, Ivoorkust, Zuid-Afrika, Nigeria en Angola. Eindelijk weer eens positieve klanken na alle ellende die je in de journaals ziet over dit soort landen. Tijd om de inwoners van Afrika even in een positief daglicht te plaatsen en de mooie kanten van hun cultuur te belichten. Hoe beter dit te doen dan door deze cd te beluisteren.

Ritmische hoogstandjes
De eerste tonen die uit je boxen komen geven al meteen de stijl aan die deze cd zal kenmerken. Lekkere, stampende beats -je waant je al dansend rondom een groot kampvuur- weten meteen door te dringen tot in je hart en ziel. Sekouba Bambino opent de set van tien nummers met 'Famou'. Ondersteund door een mannenkoor is dit een prachtige opener. Wat kom je verder zoal aan instrumentarium tegen op deze muziekdrager? Wat te denken van de sax van BoPol Mansiamina. Een prachtige samba is het gevolg. Akoestische en elektrische gitaren worden met verve bespeeld door Kotoja. Hij combineert dit in 'Vami Duwe' met heerlijke ritmes en pakkende melodieën. Blazers en percussie ondersteunen het geheel. Deze track is zeer zeker aan te merken als één van de toppers van het album. Dat het niet alleen Afrikaanse mannen zijn die aanstekelijke muziek kunnen maken bewijzen de dames van Les Go de Koteba uit Ivoorkust in 'Tounga Fo'. Hun Franse tekst neemt je werkelijk helemaal in beslag.

Afwisselend
De keuze die Putumayo op dit album heeft gemaakt is divers en gevarieerd, maar daarnaast ontbreekt het nergens aan samenhang. Het zijn tien nummers die gewoon 'gemaakt' zijn om samen een geheel te vormen. Dit is wel één van de sterke kanten van het label. Zij slagen er nagenoeg elke keer in om goede, homogene collecties te produceren. Wat deze cd vooral weet te bereiken is dat je compleet ontsnapt aan het alledaagse ritme, de dagelijkse sleur verdwijnt bij de eerste klanken en komt pas vele uren ná het beluisteren van de cd weer terug. De songs houden je nog lange tijd erna in hun grip. Wat missen wij Nederlanders dan toch soms dat ritmische gevoel dat Zuid-Amerikanen en Afrikanen duidelijk wel bezitten. Een samba is toch niet te vergelijken met het Oudhollands klompendansen. Maar goed, elk land zo zijn tradities, toch?

Zoals bij alle Putumayo-cd's wordt ook nu weer 1% van de opbrengst aan een goed doel besteed. In dit geval is dat HOPEHIV, een organisatie die zich inzet voor weeskinderen die getroffen of blootgesteld zijn aan HIV/AIDS. Alleen al om de afdracht van dit geld is een Putumayo-album meer dan de moeite waard. Je steunt een goed doel en krijgt er iets moois voor terug, naast de cd de genoegdoening van het 'geven'.

Label: Putumayo World Music Releasedatum: 10 mei 2008