TV: Dragons' Den

In het ‘hol van de draak’ moet een vijftal startende ondernemers op Idols-achtige wijze een aantal geldschieters imponeren. De bedoeling is om een idee te ‘pitchen’ en daar geld los te krijgen om één en ander te realiseren. Omdat ik wel wat euri kan gebruiken, ben ik mijn schuurtje ingedoken en heb het volgende idee ontwikkeld dat ik hier ga pitchen: Om het oorlogsleed in de wereld wat te verzachten heb ik een kogel met pleister ontwikkeld. Aan de achterkant van de kogelpunt bevindt zich een ronde pleister die zich uitvouwt op het moment dat een object wordt binnengedrongen. Ik heb deze kogel in mijn Lee Enfield geladen en inmiddels uitgeprobeerd op de kat van de buren. Ik kan nu al zeggen dat de resultaten zeer hoopgevend zijn. Het aantal open wonden verminderd met 50% en de hoeveelheid vergoten bloed met ruim 30 %. Ik heb hoge verwachtingen van mijn nieuwe vinding. Denk aan toepassing in Afghanistan. Door de pleister te voorzien van de Hollandse driekleur is 'friendly fire' altijd perfect te achterhalen. Denk aan de toepassing van reclameteksten op de pleisters: deze kogel werd mede mogelijk gemaakt door Hoogovens.

Subheader
Jort Kelder met zijn Dragons


No business plan
De kandidaten die in de eerste aflevering van Dragons’ Den verschijnen blijken allemaal slecht voorbereid. ‘De Dragons’: Annemarie van Gaal, Henk Keilman, Arjen de Koning, Willem Sijthof en George Blanken, nemen plaats in hun leren fauteuils en laten het gepeupel aan zich voorbij trekken. Er is een mevrouw die op ‘speciale boomstammen’ paddestoelen kweekt. Zij kan niet duidelijk maken wat de verdiencapaciteiten van haar product is. Ook de gevolgen van eventueel aanwezige giftige paddestoelen is iets waar ze zich niet al te druk over maakt. Een volgende kandidaat wil bedrijven laten betalen voor e-mail. De geldschieters zijn geïnteresseerd, maar haken toch af omdat de facturering te ingewikkeld is. De kandidaten die daarna verschijnen komen met ideeën die al eerder door anderen zijn uitgewerkt. De presentatie van de kandidaten is slecht, men is zenuwachtig of staat allerlei kletsverhalen te houden. Het is een beetje een armoedige toestand. De laatste kandidaat heeft een nieuwe, niet te kraken, raamsluiting bedacht. Zijn probleem is het gebrek aan kennis om dit commercieel uit te venten. Hij vraagt naast geld ook operationele steun. George Blanken wil meedoen als er nog een Dragon is die dat ook wil. Uiteindelijk komt die er, maar hier gaat eerst een indringende ondervraging aan vooraf. Het is zeer informatief om naar in het proces te kijken waarin de Dragons bepalen of een project voor hen interessant is. Voor mensen die een eigen bedrijf willen starten is dit een leerzaam programma. De site van het programma geeft onder andere. ook informatie over het maken van een businessplan.

O.k., dit is de zoveelste ‘Idols spin-off’, verschil met de commerciëlen wordt gemaakt door het niet meedogenloos neersabelen van de ‘weirdo’s’. Maar nu moet het maar eens afgelopen zijn met dit treurige concept. Alleen Dragons’ Den nog en dan basta! Overigens geloof ik nog steeds dat ik een kans zou maken met mijn humane pleisterkogels.


Zender: Ned.3|KRO Gezien op: 5-05-2008 Waardering: