DVD: The Return

Als je de naam Sarah Michelle Gellar hoort, denk je al gauw aan horror. Toch is niets minder waar als het gaat om The Return. Het horror gehalte is -zeker voor horror liefhebbers- ver te zoeken. Spanning moet niet verward worden met horror. We hebben hier te maken met een prima thriller, maar zo is de film vooraf duidelijk niet gepromoot. Verwacht dus geen tweede The Grudge of zelfs een nieuwe I know what you did last summer. Als je met dit in je achterhoofd de zojuist op dvd verschenen film van Gellar opzet, zul je je best vermaken.

Psychologie
Joanna Mills (Sarah Michelle Gellar) is het prototype carrièrevrouw. Werkend als vertegenwoordiger voor een transportbedrijf maakt ze heel wat kilometers. Dat er meer is dan alleen de geslaagde werkende vrouw blijkt wel als we meer te weten komen over het verleden van Joanna. Als kind heeft ze een ongeluk gehad en dit weegt vandaag de dag nog altijd door en psychisch is ze dit ongeluk nooit helemaal te boven gekomen. Vooral het vinden van rust is niet aan haar besteed. Haar dagelijkse bestaan wordt doordrenkt met angstgedachten en visioenen. Deze visioenen lijken haast werkelijkheid te worden als ze probeert om achter de toedracht van een gepleegde moord te komen. Verleden en heden worden ineens met elkaar verbonden. Een thriller is geboren.

Opvallend
Wat opvalt is de donkere sfeer die de film laat zien. Het geeft meteen het juiste gevoel dat past bij een thriller. Maar zoals eerder gezegd: denk vooral in termen van spanning en niet in horrorscenario's, want dan kom je bedrogen uit. De film moet het ook juist hebben van de sfeer die geschapen wordt en niet zozeer van actie. Vooral het alledaagse leven van Joanna maakt het wel een redelijk geloofwaardig geheel. Je kunt je goed inleven in de dingen die ze doet, omdat jij en ik die ook zouden kunnen doen. Dit is in films wel eens anders. Echter, die geloofwaardigheid krijgt ook wel weer een duw de verkeerde kant op als het aloude 'ik heb de politie niet nodig'-manier van denken opdoemt. Gellar denkt met haar kleine gestalte dat ze de hele wereld aan kan en dat is niet echt reëel. Ze speelt in The Return zeker niet haar beste rol. Daarvoor is het gewoonweg niet de juiste film. Het komt af en toe wat kunstmatig over en ze speelt haar lieflijke uiterlijk iets te vaak uit. Jammer, want het haalt het niveau van deze film wel wat naar beneden.

Min- en pluspunten
Als je dan aan het eind alle positieve en negatieve punten van de film bij elkaar optelt, kom je tot de slotconclusie dat het een aardige thriller is. Niet meer, niet minder. Een doorsnee verhaal op een doorsnee wijze uitgewerkt. De donkere cameravoering haalt het geheel omhoog, de mindere rol van Gellar weer iets naar beneden. Al met al houden de min- en pluspunten elkaar dan redelijk in evenwicht en kom je al snel uit op een drie sterren beoordeling. Een must? Nee. Een aanrader? Ach, voor een beetje zondagmiddagvermaak zou je hem kunnen aanschaffen...

Label: Universal Pictures dvd Releasedatum: 22 maart 2008
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.