DVD: Hairspray

Hairspray is een mierzoete musical met zuurstokkleurtjes, prachtige outfits, nog mooiere kapsels en John Travolta in een jurk, een soepjurk nog wel. Deze film is gebaseerd op de gelijknamige Broadwaymusical en niet op de musical uit 1988 die ook deze naam draagt. In die laatstgenoemde versie werd de rol van Edna Turnblad (nu Travolta) gespeeld door de travestiet Divine, die maar amper de verschijning van de film mocht meemaken. Korte tijd later overleed hij.

Tracy
We zitten nog maar net in de jaren zestig. Het mollige tienermeisje Tracy Turnblad (gespeeld door nieuwkomer Nikki Blonsky) is dol op dansen en kijkt elke dag trouw naar de hippe dansshow 'The Corny Collins Show'. Ze zou er alles voor over hebben in die show te dansen en haar geliefde Link Larkin, één van de sterren van de show, in het echt te kunnen zien. Helaas past ze dankzij haar omvangrijke gestalte niet direct tussen die slanke en deftige blanke dansers. In de dansshow dansen de zwarte en blanke kinderen aan hun eigen kant van de dansvloer, gescheiden door een touw. De film maakt, samen met Tracy, een mooie ontwikkeling door. Waar het in het begin gaat om het simpele feit in een show te willen dansen, draait het later om discriminatie (dik-dun, zwart-blank). Tracy leert te doen wat juist is. Dat klinkt moralistisch en dramatisch, maar dat is de film gelukkig helemaal niet.

Swingend
De film weet de lichte toon tot het einde vol te houden, ondanks die inhoudelijke ontwikkeling. De liedjes zijn vrolijk en leuk, maar worden nergens te melancholisch of jankerig. Dan zijn er ook nog de bijbehorende dansen, die Hairspray letterlijk een swingend geheel maken. De cast van de film is geweldig. Naast de al genoemde John Travolta en Nikki Blonsky, oude rot in het vak en absolute nieuwkomer, zien we Christopher Walker in de rol van de onnozele, maar integere Wilbur Turnblad. De Wilbur uit 1988, Jerry Stiller, heeft in deze versie een rolletje als Mr. Pinky. Dan hebben we nog de bloedmooie Michelle Pfeiffer als de valse Velma von Tussle, die haar eigen dochter graag ziet slagen. Seaweed en Little Inez, twee van de zwarte dansers, gespeeld door Elijah Kelly en een piepjonge Taylor Parks, stelen in elke scène waar ze in spelen de show. Daar horen we zeker nog meer van.

Extra's
Een leuke film, met een leuk thema, leuk uitgevoerd. Kortom: een hoge 'leuk-factor'. Wat de dvd-set werkelijk geinig maakt zijn de extra's. Niet alleen is het mogelijk de film af te spelen met audiocommentaar van regisseur Adam Shankman, Nikki Blonsky en de twee producenten. Je kunt ook een cursus volgen en de dansen uit de film leren en de liedjes meezingen. Op de tweede dvd wordt onder andere verteld wat de voorgeschiedenis is van Hairspray, inclusief vorige versies. Een verzameling weggelaten en alternatieve scènes volgt. Een uitgebreide trailer en een hoeveelheid commentaren, geleverd door diverse medewerkers aan de film, maken het compleet. Hairspray is een aanrader voor musicalliefhebbers en hen die zin hebben in een momentje ongecompliceerde lol.

Label: New Line Cinema Releasedatum: 20 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: