Boek: Marijke Teeuw - Moisés Kind van Mozambique

Soms zijn er auteurs die met hun debuut meteen de harten van mensen weten te raken en een dijk van een eerste boek neerleggen. Marijke Teeuw behoort tot dit selecte gezelschap. Met haar roman Moisés Kind van Mozambique geeft zij een boek af dat er absoluut mag wezen. Een droomdebuut, zo zou je het wel mogen bestempelen. Lof, lof en nog eens lof. Het boek vertelt het indrukwekkende verhaal van Moisés, een Mozambikaans jongetje dat door Marijke Teeuw onder haar hoede wordt genomen en het raakt elke vezel in je lijf. Ondanks dat Moisés de nodige 'slechte' dingen uithaalt, weet je vanaf het allereerste begin sympathie en veel gevoel voor hem te krijgen. Het leven in donker Mozambique in de jaren negentig - een prachtig document.

Oorlog en armoede
Het is 1989 als Marijke Teeuw door een ontwikkelingsorganisatie wordt uitgezonden naar Mozambique, in die jaren behorend tot de armste landen ter wereld. Oorlog is er aan de orde van de dag: de strijd tussen de rebellenlegers van de Renamo en de meer socialistische Fremiloregering tekent het land op alle fronten. En uitgerekend in deze tijd komt Marijke het land in om zich daar in te gaan zetten voor het onderwijs. Al snel ontmoet ze Moisés, een straatkind dat haar meteen opvalt en weet te raken. Ze besluit hem mee naar huis te nemen en eten te geven. Langzaam komt Moisés met zijn levensverhaal, voor zover hij zich daar iets van kan herinneren. Oorlog en armoede tast het bewustzijn behoorlijk aan. Door dit levensverhaal is Marijke zo geraakt dat zij Moisés als een moeder in haar leven opneemt en samen met hem probeert te bouwen aan een nieuw en vooral beter leven dan het leven op de straat dat hij voorheen leed.

Wat dan volgt is een verhaal van vallen en opstaan, drank en drugs, stelen en berouw tonen en veel, heel veel weglopen. Het is Marijke al snel duidelijk dat het 'over'leven op de straat bij Moisés dermate littekens heeft nagelaten, dat het niet makkelijk is hem op het rechte pad te krijgen en houden. Toch doet zij er alles aan om samen met hem hiervoor te vechten. Uiteindelijk slaagt zij erin, voor ze terug gaat naar Nederland - na ruim 10 jaar, een huis en iets van een zeker bestaan voor Moisés en zijn vrienden te bouwen. Het zal echter geen garantie voor een gelukkig leven blijken te zijn.

Pure emotie
Marijke Teeuw schrijft haar verhaal op heel indrukwekkende wijze. Als lezer heb je al vanaf de eerste bladzijde het gevoel deel van het verhaal uit te maken. De sympathie die ze weet op te wekken voor de hoofdpersonages is uitzonderlijk. Zelden voel je zo mee met wat er in een verhaal en in een leven van iemand gebeurt. Je voelt de verwoesting van de oorlog, de emoties van de hoofdpersoon, de wanhoop en de hoop. Dat het leven in een land als Mozambique niet makkelijk is, lijken we allemaal wel te weten. Toch wordt het pas schokkend duidelijk hóe moeilijk het werkelijk is, als je jezelf onderdeel van dat leven waant. Een echtere en oprechtere manier van schrijven is nauwelijks denkbaar. Kortom: een ongelooflijk mooi verhaal over armoede, oorlog, liefde, verdriet, hoop en wanhoop. Kan het indringender?

Uitgever: Pepijn ISBN: 9078709022 Pagina's: 416 Waardering: