Boek: Peter de Ruiter - Een wereld voor kinderen

Kinderarbeid is iets wat helaas nog altijd voor komt. Over de hele wereld worden kinderen uitgebuit voor een hongerloontje. Vaak hebben ze geen vrije keuze en moeten ze wel om te kunnen eten. Soms verdienen ze geld, bijvoorbeeld een halve cent per baksteen. Daarnaast zijn er bijna altijd gevaarlijke werkomstandigheden aanwezig, een cao is er niet en het lidmaatschap van een vakbond staat meestal gelijk aan ontslag. Maar kinderen moeten niet aan het werk zijn, ze moeten kunnen spelen en leren, zodat ze een goede toekomst kunnen krijgen. Peter de Ruiter heeft hier over een boek geschreven, Een wereld voor Kinderen. In woord en beeld beschrijft hij de kinderarbeid, oorzaken en gevolg, zoals hij het heeft gezien in negen landen op vier continenten. Met de aanschaf van dit boek steun je automatisch de strijd tegen de kinderarbeid.

Peter de Ruiter is geen onbekende in de wereld van fotografie. Hij heeft al een flink aantal fotoboeken gemaakt. Het fotoboek Beeldschoon Bangladesh werd door de Vereniging van Reisboekhandels in Nederland zelfs verkozen tot het beste fotoboek van 2006. Overigens zit aan dat boek ook een goed doel verbonden, namelijk Bangladesh zelf. Naast dit soort benefietboeken schrijft en fotografeert Peter ook flink wat af voor boeken over digitaal fotograferen. Het boek Digitaal fotograferen zonder handleiding is intussen zelfs in het Duits vertaald als Digital Fotografieren Einfach und Verständlich.

Eén van de vele kleurrijke pagina's boordevol met foto's

Het boek zelf is van een mooi formaat en zal het goed doen in menig boekenkast of bovenop een stapeltje op de tafel naast de bank. Dat Peter goed kan fotograferen is al snel duidelijk. De foto's zijn mooi en geven samen met de tekst een zeer compleet beeld. Naast de vele soorten kinderarbeid en de misstanden hierbij toont Peter ook de vele oplossingen die er zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schooltjes en speelmogelijkheden voor kinderen. Ook de vele organisaties die zich actief inzetten tegen kinderarbeid worden benoemd in dit boek, uiteraard begeleidt door mooie foto's. Daarnaast volgen er nog tips en andere soorten informatie over wat je zelf kunt doen tegen kinderarbeid. Een indrukwekkend boek met mooie en indrukwekkende plaatjes. Het doel op zich wekt al de indruk dat je dit boek gewoon moet kopen.

Uitgever: Uitgeverij Elmar ISBN: 9789038918037 Pagina's: 208