DVD: Flikken Maastricht

"Beter goed gejat, dan slecht bedacht". Dat moeten de makers van de nieuwste politieserie van Nederland hebben gedacht. Flikken Maastricht heeft niet alleen de naam overgenomen van het Belgische Flikken, maar ook een deel van de productie. Het productiebedrijf van Reinout Oerlemans, Eyeworks, bracht de Tros en de VRT samen om het Belgische kijkcijferkanon naar Nederland te halen. Met succes, want de serie trok gemiddeld meer dan een miljoen kijkers per aflevering. Het volledige eerste seizoen is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Als Maastrichtse agente is Eva van Dongen (Angela Schijf) behoorlijk nukkig en op zichzelf. Het is voor haar dan ook een onaangename verrassing als ze gekoppeld wordt aan de nieuweling binnen het Maastrichtse korps: Floris Wolfs (Victor Reinier). Haar nieuwe partner komt helemaal niet uit de buurt van de stad en heeft een totaal andere kijk op het politiewerk dan Eva zelf. Toch moeten de twee het met elkaar zien te rooien en gedurende het eerste seizoen zien we Eva en Floris naar elkaar toe groeien. Ook voor de rest van het korps is er voldoende aandacht. Zo is er een redelijk grote rol voor Will van Kralingen als hoofdinspecteur en voor Sergio IJssel als agent. De afleveringen lopen in het begin van het eerste seizoen nog een beetje als een ouderwetse aflevering van Baantjer; met een beetje geluk, een snufje giswerk en een toevallige ingeving komen de agenten op het spoor van de juiste dader. Gelukkig wordt de serie sterker na verloop van tijd; de zaken worden gecompliceerder, de karakters worden uitgediept en er is zelfs nog ruimte voor aardige achtervolgingen en actiescènes.

Eigenlijk is de titel Flikken Maastricht erg gek gekozen. Tuurlijk, de inspiratie voor de serie ligt wel bij de originele Flikken en de serie wordt mede geproduceerd door de VRT, maar voor de rest zijn er maar weinig gelijkenissen tussen de twee programma's. Daarnaast heeft de serie maar weinig te maken met Maastricht. Tuurlijk, elke aflevering vindt zogenaamd plaats in de zuidelijke stad en je ziet veel tussenshots van Vrijthof en Maas, maar het is meer een toevallig decor dan dat je de sfeer van de stad eruit haalt. Limburgs of Mestreechs wordt er niet gesproken en zelfs de 'zachte g' is maar sporadisch hoorbaar of slecht geïmiteerd. Er zullen voor de producenten dan ook twee redenen belangrijk zijn geweest toen ze besloten de serie in Maastricht af te laten spelen. Ten eerste wilde de gemeente best betalen voor een beetje aandacht in de serie (burgermeester Leers kreeg zelfs een klein rolletje) én de serie bleef geografisch ten minste nog een beetje in de buurt van het Belgische Gent, waar Flikken werd opgenomen.

Zeker aan het einde van het eerste seizoen toont de serie haar kwaliteit. De hoofdrolspelers raken op elkaar ingespeeld, de verhaallijnen worden sterker en het geheel oogt gewoon beter. De release op dvd ziet er bijzonder goed uit qua beeld, geluid en verpakking, maar moet het helaas stellen zonder extra materiaal. Erg jammer, want de serie biedt genoeg redenen voor wat extra features. Voor de fans is er gelukkig goed nieuws: dit voorjaar wordt er gestart met de opnames van een tweede seizoen.

Label: CVPublishing Releasedatum: 20 maart 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.