Boek: Jessica Gregson - De vrouwen van Falucska

In de periode tussen 1914 en 1928 kwamen er in de buurt van het Hongaarse dorpje Nagyrev opvallend veel sterfgevallen voor. Binnen een korte periode werden er voornamelijk veel mannen uit de rivier gevist, die na sectie allemaal gestorven bleken te zijn aan een door hun vrouwen zorgvuldig voorbereide arsenicumvergiftiging. De beschuldigende vinger werd al gauw richting de vroedvrouw ‘Tante Zsuszi’ gewezen, die de vrouwen uit het dorp opgejut zou hebben door haar eigen positieve ervaring met betrekking tot haar leven in eigen handen nemen. Een verhaallijn van een roman? Deels goed; geïnspireerd door deze waargebeurde geschiedenis liet Jessica Gregson haar fantasie de vrije loop en schreef haar debuutroman De vrouwen van Falucska.

Desperate huisvrouwen
Wanneer Sari’s vader overlijdt wordt zij opgevangen door Judit, na Sari’s vader de enige geneeskundige in het bijgelovige dorpje Falucska in Hongarije. Judits manier van werken spreekt niet iedereen aan en wanneer Sari bij haar in de leer gaat denkt men dan ook al gauw dat ook Sari aan hekserij doet. Vlak voor haar vaders dood heeft Sari toegestemd in een huwelijk met de rijke Ferenc, zodra ze achttien wordt. Maar nog voor haar achttiende verjaardag breekt de oorlog uit en wordt Ferenc opgeroepen mee te vechten in het leger. Bijna alle mannen uit het dorp vertrekken naar het strijdfront, de vrouwen in angst over hun lot achterlatend. Maar na een tijd slaat deze angst om in opluchting en besef van de verworven vrijheid bij de vrouwen en als een Italiaans krijgsgevangenenkamp wordt opgezet aan de rand van het dorp pappen ze met de Italianen uit het kamp aan. Wanneer de oorlog ten einde is keren de mannen terug naar Falucska, waar de vrouwen niet meer van plan zijn zich aan hen te onderwerpen. Met Sari’s ervaring en kennis van geneeswijzen en kruiden zorgen zij ervoor dat niets hun geluk meer in de weg zal staan.

Geïsoleerde intelligentie
Met Sari introduceert Gregson een intelligent karakter, dat de pech heeft geboren te zijn in een geïsoleerd boerendorpje. Door het verhaal komen gaandeweg de diepere lagen van Sari’s persoonlijkheid tot ontwikkeling. Is zij in het begin nog een schuchter en ietwat opstandig meisje, naarmate het verhaal vordert blijkt zij over heel wat meer intelligentie en emotie te beschikken dan de meeste vrouwen in het dorp. Deze ontwikkeling is wat het boek boeiend houdt, evenals de verschillende duur van gebeurtenissen die plaatsvinden. Bepaalde delen worden tegen de verwachting in langer en andere delen korter besproken, waardoor het geen saaie opsomming wordt van feiten en handelingen. Jammer genoeg doet dit ook wat af aan de geloofwaardigheid van het boek; het is bijvoorbeeld niet logisch dat iemand zo snel een beslissing neemt over een ernstige gewetenskwestie en overgaat tot moord. Desalniettemin laat dit boek je tot het eind in een aangename spanning omdat je je afvraagt hoe lang de vrouwen ermee weg kunnen komen, om het vervolgens door een onverwachte kleinigheid te ontmaskeren. Een aardig debuut van Jessica Gregson, met een verfilming in het verschiet dit jaar (Angel Makers door regisseur Jon Amiel).

Uitgever: Sijthof ISBN: 9021800772 Pagina's: 332 Waardering: