DVD: 101 Dalmatiers S.E.

Dat de muziek- en filmwereld een grote invloed heeft op het koopgedrag van consumenten is algemeen bekend. Bepaalde modeverschijnselen of merkartikelen vinden gretig aftrek als een populaire zanger of acteur zich ermee toont. Een minder voor de hand liggende invloed is de keus voor een bepaald soort huisdier. Toch heeft de Disneyfilm 101 Dalmatiërs meerdere malen (bij de bioscooprelease, de uitgave op VHS, later op DVD én bij de sequal) een ware run veroorzaakt op de gestippelde honden. Helaas voor de trouwe viervoeters zijn mensen nogal grillig en moest de nieuw verkregen Dalmatiër al vaak snel weer plaats maken voor de volgende trend. Wat dat betreft is het gunstig als je over een tijdje zo'n gestippelde rashond aan wilt schaffen, want Disney heeft besloten de klassieker weer eens uit de zogenaamde kluis te halen. De film ligt sinds kort als speciale editie in de winkels, dus over niet al te lange tijd zijn de Dalmatiërs weer goedkoop verkrijgbaar in het asiel.

Pongo is een stoere vrijgezelle Dalmatiër in London. Zijn huisdier, de muzikale man Roger, heeft maar weinig oog voor de wijfjes die in de buurt wonen. Als Pongo op een gegeven moment een leuk wijfje spot, sleept hij zijn mens naar het park. Daar weet hij Roger te koppelen aan het gespotte vrouwtje (Anita) en zelf verleidt hij de charmante Dalmatiër Perdita. Al snel gaan Anita en Roger bij elkaar wonen en blijkt Perdita drachtig te zijn. De bevalling loopt voorspoedig en Pongo wordt de trotse vader van maar liefst vijftien puppies. Iedereen is bijzonder opgetogen, tot de afschuwelijke Cruella de Vil probeert de puppies te kopen. Roger en Anita weigeren haar hoge bod, maar Cruella laat het er niet bij zitten. Zij wil de huid van de puppies gebruiken om er mooie jassen van te maken. Ze huurt de boeven Jasper en Horace in om de puppies te jatten. Het tweetal moet niet alleen het kroost van Pongo en Perdita 'dognappen', maar ontvreemt ook nog eens 84 andere gevlekte jonge hondjes. Door het inzetten van het zogenaamde hondenalarm roept Pongo de hulp in van alle honden in en om London. Kunnen ze de snode plannen van Cruella de Vil tegenhouden?

101 Dalmatiërs is boven alles gewoon een schattige film. De 99 dreutelige puppies veroveren al snel je hart en de akelige Cruella de Vil wekt direkt een afkeer bij je op. Qua verhaal is 101 Dalmatiërs echter niet de sterkste klassieker uit de Disneystal. Er wordt amper aandacht besteed aan de opbloeiende relatie tussen Perdita en Pongo en ook de reddingsoperatie bestaat vooral uit veel lopen door de sneeuw en een paar spannende scènes in het oude huis van De Vil. Daarnaast kent de film, in vergelijking met de moderne animatiefilms, weinig grappige scènes. Ook qua animatie blijft de film achter bij andere klassiekers van Disney. Er is veel gebruik gemaakt van stilstaande achtergronden en soms zijn deze erg grof getekend. De film is -op de enge scènes na- vooral erg geschikt voor de wat jongere kijkers, al hoeven de volwassenen zich natuurlijk niet te vervelen.

Het is niet voor het eerst dat 101 Dalmatiërs in Nederland op dvd verschijnt. Eind 2000 verscheen de klassieker namelijk ook al eens op dvd, maar toen moest de release het nog zonder extra's doen. Wat dat betreft is deze vernieuwde versie een verademing voor de liefhebber van uitgebreide releases. Niet alleen is de film gerestaureerd en zijn de kleuren een stuk levendiger gemaakt, ook bevat de dvd een tweede disk met alleen maar extra's.

Op de eerste disk staan, naast de film, ook al gelijk een aantal extraatjes. Zo kun je tijdens de film allerlei triviale feitjes voorbij laten komen, zodat je meer te weten komt over de karakters in de film en de technische aspecten. Daarnaast bevat de schijf een muziekvideo van een moderne uitvoering van de hit van Roger: "Cruella de Vil".

Op de tweede dvd worden de liefhebbers van extra's flink bezig gehouden. De extra's zijn onderverdeeld in twee categoriën: voor 'de mensen' (de volwassenen) en voor 'de honden' (de kinderen). Voor de volwassenen is er met name aandacht voor de 'making of', een feature over de creatie van de akelige Cruella de Vil en zijn er trailers en spotjes voor radio en TV terug te zien. Wat met name interessant is, is de aandacht voor de correspondentie tussen Walt Disney en de auteur van het boek waarop de film is gebaseerd, Dodie Smith. Voor de kinderen is er een spelletje waarbij ze op zoek kunnen naar een geschikte hond en er is een soort taalles voor de allerjongste kijkers. Daarnaast bevat de dvd een redelijk vermakelijk spelletje dat je op je PC kunt spelen. Tot slot bevat de tweede dvd nog een muzikaal onderdeel voor zowel kinderen als volwassen. Hierin komen een zestal liedjes uit de film voorbij, soms met een videoclip, soms zonder bewegend beeld.

101 Dalmatiërs, de zeventiende avondvullende tekenfilm van Disney, is een aardige animatiefilm, maar zeker niet de leukste uit de reeks klassiekers van Disney. De animaties zijn soms wat aan de eenvoudige kant, maar de bijzonder schattige puppies maken dat ruimschoots goed. Er is daarnaast veel aandacht besteed aan de slechterik in de film, Cruella de Vil, die tot één van de meest geslaagde slechterikken uit de Disneygeschiedenis gerekend mag worden. Qua release heeft Disney weer flink uitgepakt; de film is mooi opgepoetst en de release is voorzien van een flinke portie extra's voor alle leeftijden. Daarnaast is de dvd voorzien van een mooie hoes, met een glimmende kartonnen slipcase met een reliëfopdruk.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 12 maart 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: