CD: Bearforce One - God shaves the Queen

SubheaderHet is intussen al weer een tijd geleden dat de 'Youtube-band' Bearforce One uit Nederland furore maakte op Internet. Op alle weblogs, linksites en uiteraard FOK! zelf werd naar deze kerels verwezen. En nu komt er eindelijk een heus album aan. Bearforce One is weer terug, dit keer rechtstreeks op cd, maar Youtube zal uiteraard snel volgen zodra de eerste clip eindelijk klaar is.

Gelikt
Het nieuwe album God shaves the Queen heeft een meer dan dubbele lading. Het is in eerste instantie een eerbetoon aan hun grote voorbeeld Queen, maar ook aan onze Koningin die had laten weten dat ze enorm had genoten van hun optreden. Daarnaast bieden ze weer de nodige knipogen en tonen ze op deze cd hun nieuw ingeslagen weg. Uit de titels kun je het al eenvoudig en snel opmaken. Zo bieden ze de luisteraar hun eigen versie van bijvoorbeeld I want to break Free wat is omgedoopt tot I want to shave me. Dit zal tevens de eerste single van het album worden. Aan de clip wordt op dit moment hard gewerkt, de beroemde stofzuigerscène is lichtelijk aangepast. In plaats van een stofzuiger wordt er een enorm scheerapparaat gebruikt. Het is dan ook niet helemaal zeker of de clip voor tien uur 's avonds mag worden vertoond.

Nog eenmaal die eerste clip waar het allemaal mee begon

Tracklisting.
1. I want to shave me
2. Shave me
3. I was born to shave you
4. The hair must go off
5. Who wants to shave forever
6. Another one shaves it off
7. Shave your wings
8. Don't shave me now
9. I'm going slightly bald
10. I shave it all

Amusement
Qua stem en klank komen de mannen natuurlijk niet echt in de buurt van Queen. Daarom zijn de arrangementen ook her en der aangepast om er toch een groot en kloppend geheel van te maken. Dat is best wel gelukt, al is het natuurlijk af en toe vreemd om een andere tekst op een bekend lied te horen. Maar nieuw is dat niet, sterker nog, dat wordt al jaren gedaan. Er zijn zelfs artiesten zoals Weird Al Yankovic die er hun brood mee verdienen. De cd zelf is zeer amusant te noemen, leuke bekende deuntjes en vooral grappige teksten die je waarschijnlijk niet op alle punten al te serieus moet nemen. Het is nu vooral afwachten tot de mannen hun eerste clip eindelijk klaar hebben. Deze had al klaar moeten zijn ten tijde van de release, maar naar verluidt verliepen de opnames niet echt goed. Ze zouden flink last hebben van jeuk en uitslag. Een leuk album maar hoe lang blijft het leuk is de vraag. Gordon zou er graag een extra ster aan toevoegen, maar wij houden het op drie.

Label: YT Records Releasedatum: 1 april 2008

Deze review is in het kader van de dag 1 april geschreven en is daarmee niet op de waarheid gebaseerd. De basis waarop deze reviews zijn gebaseerd is verzonnen, dus elke gelijkenis met de waarheid berust daarmee op puur toeval of een duidelijk geval van satire.