Film: Jumper

Wat kun je beter doen dan op een koude zaterdagavond eens lekker een filmpje pakken? Ik besloot naar de film Jumper te gaan. In de hoofdrollen zien we Hayden Christensen (Star Wars), Jamie Bell (Billy Elliot), Samuel L. Jackson (Pulp Fiction) en Rachel Bilson (The O.C.). De film is geregisseerd door Doug Liman, de regisseur van The Bourne Identity. Pak je paspoort, we gaan op reis.

’s Ochtends een ontbijt op de sfinx in Cairo, ’s middags surfen in Fiji en ’s avonds vanaf de Big Ben genieten van de skyline van Londen. Voor David Rice (Hayden) is dit doodgewoon. David heeft op zijn 15e ontdekt dat hij kan teleporteren. Als hij zich focust op een bepaalde locatie, komt hij daar uiteindelijk ook terecht. En waarom zou je deze gave niet uitbuiten? David berooft een bank door zich in de kluis van een bank te teleporteren en hij verhuist met het geld naar New York om voor zichzelf te beginnen. Acht jaar later geniet David van zijn geld en gave. Maar als David zijn oude vriendin Millie (Rachel) meeneemt naar een reis naar Rome komt hij Griffin (Jamie) tegen. Griffin heeft ook de gave van teleporteren en vertelt hem dat de teleporteerders, beter bekend als "jumpers" worden opgejaagd door een speciale eenheid van de regering. Leidinggevende hiervan is Roland (Samuel), die er alles voor doet om iedere jumper af te maken.

De film laat ons indrukwekkende locaties zien, van een oorlogsgebied in Tsjetsjenië tot de piramides in Egypte, alles komt voorbij. De cast speelt geweldig goed, het montagewerk is meesterlijk te noemen en de soundtrack klinkt heerlijk. Een nadeel van de film is dat het verhaal behoorlijk makkelijk is. Af en toe krijg ik het gevoel alsof ik het allemaal al eens eerder heb gezien; iemand die anders is dan anderen wordt achterna gezeten door een bad guy. De hoofdrolspeler zoekt hulp bij iemand met meer kennis over zijn probleem en tussendoor komt er ook nog een meisje om de hoek kijken die voor de romantiek zorgt.

Feit is dat met het idee van teleporteren zoveel meer gedaan kan worden dan spectaculaire effecten en af en toe korte uitstapjes naar exotische locaties, maar dit hebben ze jammer genoeg achterwege gelaten. Gezien het zeer open einde hoop ik op iets meer diepgang in een mogelijk vervolg die, gezien het succes van de film, er wel komt. Na de film focus ik me op mijn kamer. Ik doe mijn ogen dicht en concentreer me. En als ik mijn ogen open…zit ik nog in de bioscoopzaal. Dan toch maar de fiets pakken.

Met dank aan MrManiak voor de submit!

Label: 20th Century Fox Releasedatum: 14 februari 2008