CD: Kelis - The Hits

Hier in ons kleine landje is Kelis geen hele grote naam. Een paar hitsingles zijn doorgedrongen tot ons kikkerlandje, maar het besef dat Kelis al toe was aan een 'best of' was er nog niet. En toch is het zo, want haar album The Hits ligt nu in de bakken van uw lokale platenboer.

Kelis' muzikale geschiedenis begon al als kleine meid waar ze als dochter van een jazzmuzikant al snel bij een koor terecht kwam. Daarnaast speelde ze op jonge leeftijd al saxofoon, piano en viool. Een typisch gevalletje paplepel. Vanaf haar zestiende meldde ze zich bij "Fiorello H. LaGuardia High School of Music & Art and Performing Arts". Daar kwam ze bij een meiden R&B-trio, BLU (Black Ladies United) terecht. Het serieuzere vaarwater voer ze binnen toen Kelis een samenwerking met The Neptunes aanging.

Pharrell en Chad Hugo werkten in 1999 mee aan haar debuut 'Kaleidoscope' en aan de succesvolle single van ODB (Ol' Dirty Bastard) waarmee Kelis in de spotlights kwam te staan. De corresponderende hits ('Caught Out There' en 'Got Your Money') sieren het eerste deel van haar muzikale retrospectief. De start is sowieso om over naar huis te schrijven want ook haar twee andere grote bekende hits 'Milkshake' en 'Trick Me' staan daar tussen.

Na het overdonderende begin vol vette beats, loops en pompende bassen wordt het even rustig en klinken de R&B-klanken van 'Lil Star' door je speakers. Naast 'Get Along With You' en 'Young, Fresh n' New' wordt de verzameling gekenmerkt door de vele samenwerkingen die Kelis aanging. Zo komt André 3000 even kijken op 'Millionaire', evenals manlief NAS op 'In Public'. Pharrell en Hugo komen met hun heerlijke beats weer even terug in 'Truth Or Dare'. Sommige van deze toevoegingen op de plaat roepen echter vraagtekens op. Waarom een N.E.R.D- en een ODB-track op een 'best of' zetten? De nummers zijn niet van haar, maar Kelis verzorgde "slechts" de vocalen of een hook. Hoe lekker de tracks ook zijn, was het na vier albums gewoonweg nog niet te vroeg om een 'best of' te vullen? En if not, waarom staat 'Supa Love' van Guru dan niet op de plaat? The Hits blijft overeind als een degelijke compilatie waarop prima vocalen, vette beats en catchy hooks centraal staan, maar het lijkt nog wel enigszins prematuur.

Label: Virgin Records Datum: Maart 2008 Waardering: