Boek: Barbara Garlaschelli - Zussen

Soms heb je boeken die maar meteen met de deur in huis vallen. Zussen van de Italiaanse Barbara Garlaschelli is zo'n boek. Het eerste hoofdstuk schetst een beeld van een man die vastgebonden, gedrogeerd en volledig machteloos in een kamer ligt. Het is een opmerkelijke manier om je lezers meteen mee te slepen in het verhaal. Het werkt niet altijd, want die eerste zinnen roepen al meteen zoveel vragen op dat je behoorlijk afgeleid wordt door al die open gegevens. Hier zul je even doorheen moeten, om je dan pas aan het verhaal over te kunnen geven. Het kan anderzijds ook de nieuwsgierigheid zo prikkelen dat je wel verder moet lezen. Welke van de twee het is, vind je alleen uit door het boek te lezen.

Zusterliefde of jaloezie
Virginia en Amelia zijn twee zussen van bijna veertig. Samen bewonen zij een afgelegen huis in het schone Italiaanse landschap. Ze hebben tot nu toe een redelijk voorspelbaar leven geleid, met weinig spannende gebeurtenissen. De dagen sudderen voort. Hun leven krijgt ineens meer spanning als Dario, een zakenman op doorreis, in hun leven komt. Beiden zijn erg gecharmeerd van hem en Dario is er ook niet vies van om met beide vrouwen een relatie aan te gaan. Het wordt een opmerkelijke drie-eenheid, waarbij Dario aanvankelijk alleen minnaar is, zonder echt liefde te voelen. Maar zoals vaker voorkomt in dit soort relaties, ontwikkelt Dario een verliefdheid voor Virginia. Dit maakt Amelia enorm jaloers. Om die jaloersheid te uiten besluit ze Dario te ontvoeren. Virginia wordt door deze daad van haar zus getriggerd in haar gevoelens. Deze blijken toch groter te zijn dan ze vooraf verwacht had. Ze besluit te proberen Dario te bevrijden en samen vluchten ze weg van Amelia. Ver zullen ze helaas niet komen.

Vragen, vragen en nog eens vragen
Zoals in de inleiding van de review al aangekaart werd, bestaat het boek uit heel veel vragen. Het eerste hoofdstuk begint ermee en naarmate je verder in het boek komt, worden er steeds meer opgeroepen. Je krijgt helaas niet op al die vragen antwoord. Zo blijft het tot de laatste bladzijde onbekend waarom de zussen nog altijd alleen zijn en wat het grote geheim uit hun verleden is. Het verhaal is ook opgebouwd uit fragmenten van heden en verleden. Soms is het niet helemaal duidelijk in welke tijd je je als lezer begeeft. Dit maakt het bij tijd en wijle wat lastig te volgen en te plaatsen. De vertelwijze is steeds vanuit een ander persoon; beide zussen, Dario en zelfs de buurvrouw nemen telkens een stukje voor hun rekening. Op die manier wordt je als lezer deelgenoot van hun gedachten. Al deze elementen maken dat je niet kunt ontkennen dat je hier te maken hebt met een psychologische thriller. Het is een aardig debuut - op thrillergebied - van deze auteur en het opent zeker deuren voor een vervolg. Groots en meeslepend is het echter nog niet, er is nog ruimte voor groei. Een mooie driester is op zijn plaats.

Barbara Garlaschelli (1965)

Uitgever: Sirene ISBN: 9789058314710 Pagina's: 186