CD: De 100 Mooiste Nederlandstalige Liedjes

SubheaderGeen dubbel-cd, drie of vier, nee, niets van dit alles. Het zijn er vijf geworden. Vijf glimmende schijfjes met in totaal honderd Nederlandstalige nummers die alle het predicaat 'Mooi' hebben gekregen. De 100 mooiste Nederlandstalige liedjes is dan ook de volledige naam van deze set. De liedjes beslaan een periode van 1964 tot en met 2007. De eer voor het oudste liedje gaat naar Jules de Corte met 'Het feest dat nooit gevierd werd'. Een ode aan de kleinburgerlijke man die aan de stad het land had, bezongen op een manier zoals alleen Jules de Corte dat kon. Het nieuwste liedje is in handen van Arthur Umbgrove met 'Een mooie dag'.

Statistisch
Volgens de makers van de cd's werden er in 1997 maar liefst acht mooie liedjes geproduceerd, dit in schril contrast tot 1996 waarin niets moois naar boven kwam drijven als we de producers mogen geloven. Maar wie weet wordt een tweede editie wel voor een groot deel gevuld met nummers uit 1996. Maar we richten ons nu op deze uitgave. Zoals vermeld stamt het oudste liedje uit 1964. Dat nummer wordt gevolgd door beroeps-hippie Armand met 'Ben ik te min', een b-kantje uit 1967 wat tevens zijn bekendste hit is geworden. Maar naast klassiekers zoals Ramses Shaffy vinden we ook de moderne klassiekers zoals Marco Borsato, die overigens de ‘set opent’ met 'Wat is mijn hart' op de eerste cd. Ze zijn in goed gezelschap, want naast I.O.S., Volumia en de familie De Groot (Boudewijn en Marcel) komen we ook The Amazing Stroopwafels, Peter Koelewijn en vele anderen tegen.

Relatief
Mooi is natuurlijk een relatief begrip, wat voor de één mooi is wordt door iemand anders misschien weer als sentimenteel gezien. En dat kan dan weer zowel positief als negatief worden gezien. Opvallend is dat er naast de bekende nummers ook redelijk veel onbekende nummers zijn gekozen. Zo is 'Mijn vader' van Het klein Orkest één van de nummers die mogelijk wat minder bekend zullen zijn. Ook 'Begin' van Dolf Janssen is niet één van de meest bekende liedjes maar past prima in het plaatje van mooie liedjes. Met de honderd nummers is de kans dat er een flink aantal juweeltjes tussenzitten voor je verzameling vrij groot. Voor iedereen die het mooie Nederlandstalige lied een warm hart toedraagt.

Label: Universal Music Releasedatum: 6 februari 2008