CD: Nobody Beats The Drum - Beats Work

Jori, Sjam en Rogier zijn samen Nobody Beats The Drum. Na de release van hun eerste single in 2005 (op vinyl) komen ze begin 2008 eindelijk met hun debuutalbum: Beats Work.

Nobody Beats The Drum

Wauw! Het eerste nummer begint op een manier die doet denken aan Daft Punk's Musique, maar dan met meer venijn in z'n donder. Het is meeslepend en lekker stevig. Je wordt steeds aangezwengeld en afgestopt, maar dat gaat zo snel dat je er van gaat dansen. Het album gaat verder met meer breakbeats. In 'When I Get Low' worden deze aangevuld met een funky gitaartje en het nummer dat daarna komt heeft een bass die gromt alsof je een flinke beer uit zijn winterslaap haalt. Hierna komen een paar tracks die wat abstracter zijn. 'Radio Shack 84' verdient een bijzondere vermelding. Dit nummer bestaat uit samples die op het eerste gehoor niets met elkaar te maken hebben. Door ze goed te timen en de juiste samples te kiezen is dit nummer met zijn 51 seconden veel te kort. Het is ontzettend vet om breakbeat te maken op een manier die Akufen gebruikt voor minimal techno.

Eindelijk horen we dan in 'Damage' een sample met de tekst "beat of the drum". Cliché en erg voorspelbaar, maar daar wordt het nummer zeker niet minder van. In vergelijking met de rest van het album is het erg downtempo. Bereid je voor op zware beats en een funky sax. 'Damage Done' is het hoogtepunt van het album. Een ontzettend diepe techno track die zich ontpopt als een zwart gat. Als je dit hoort kun je alleen maar je ogen sluiten en het ondergaan. Vergeet niet de stereo wat harder te zetten. De laatste track is alleen al geniaal vanwege de tekst:

Why do they call you the drum?

Because I beat like a drum, because I kick like a drum and, finally, because I got rhythm like a drum. … The funny thing is, nobody beats me.

Nobody?

That's right, nobody beats the drum. And who are you?

Nobody.

Nobody Beats The Drum

Het is een album vol onverwachte wendingen. Ouderwets ruige break beats die wat weg hebben van het vroege werk van The Prodigy. Waar The Prodigy vaak nogal duister was wordt hier ook de vrolijke noot regelmatig geraakt. De producer blijft niet hangen in duistere breaks. Het is misschien een beetje een atypisch album, maar juist daarom ontzettend goed. Zeker als je bedenkt dat dit 100% Nederlands is.

Tracklist:

01. Beats Work
02. When I Get Low