DVD: Mr. Brooks

Mr. Brooks (Kevin Costner) is de archetypische perfecte zakenman en liefdevolle echtgenoot/vader, waarbij de uiterlijke schijn bedriegt. Overdag is hij de ideale man, maar 's nachts verandert hij in een gewetensloze seriemoordenaar, zou Paul Jambers zeggen. Al twee jaar heeft hij echter zijn verslaving tot moorden kunnen onderdrukken. Maar na de uitreiking van de plaatselijke 'Man of the Year' verkiezing, met Mr. Brooks uiteraard als winnaar, verschijnt zijn alter ego Marshall (een ijzingwekkende William Hurt) om de'thumbprint killer' weer te activeren.

Earl Brooks is al jaren buiten schot gebleven dankzij zijn intelligentie en zorgvuldige planning. Net als in zijn werk is hij extreem perfectionistisch, je zou hem zelfs de ideale moordenaar kunnen, maar nadat hij aan zijn duistere kant heeft toegegeven maakt hij een grove fout. Terwijl hij een seksend stelletje koelbloedig van het leven beroofd 'vergeet' hij de gordijnen te sluiten. Het lijkt erop dat hij juist gepakt wil worden, maar het heeft niet het gewenste effect. Een jonge man (Mr. Smith) raakt zo opgewonden door de perfecte moord die hij vanuit zijn raam heeft aanschouwd, dat hij Earl met foto's chanteert om hem bij zijn volgende klus mee te nemen. Tegelijkertijd komt detective Tracey Atwood (Demi Moore) steeds dichterbij. Ze is net zo perfectionistisch als de man waar ze achteraan zit en steekt al haar tijd in het recherchewerk (hoe origineel!).

De belabberde acteerprestatie van Moore, in tegenstelling tot Costner en Hurt die beide op dreef zijn, en het eindeloze gezeik over de moeilijke scheiding die haar karakter ondergaat, doen de film geen goed. Het is allemaal zo klassiek dat het al snel begint te irriteren. Gelukkig is het psychologische spel tussen de twee kanten van Mr. Brooks interessant genoeg om twee uur te boeien. Een aantal plottwists komen wat geforceerd over, maar het haalt het tempo gelukkig niet uit de film. Dat kan niet gezegd worden van een aantal overbodige zijplotjes, maar het belangrijkste gedeelte van het verhaal zit goed in elkaar. Vooral de wijze waarop Mr. Brooks probeert Marshall te negeren, maar door Mr. Smith gedwongen om toch weer aan het moorden te slaan, is intrigerend en spannend. Mr. Smith is de exacte tegenpool van Brooks. Hij moordt uit haat en zelfmedelijden, terwijl Brooks zelfs naar AA bijeenkomsten gaat omdat hij heilig gelooft dat het een verslaving is die hij wel kan genezen. Brooks is slim en gefocust, Smith is impulsief en trekt al snel de aandacht van de detective Atwood.

De strijd tussen het drietal, die allen de nodige geestelijke problemen hebben, en het innerlijke gevecht dat Mr. Brooks strijdt met zijn alter ego, maken er een fijne thriller van. Het is misschien geen hoogstaand psychologisch schouwspel, maar de spanning wordt gedegen opgebouwd en de kijker wordt meerdere malen aan het twijfelen gezet. Als toeschouwer voer je net als Brooks ook gedurende de film een innerlijke strijd. Hij is een seriemoordenaar die tientallen mensen heeft omgebracht om maar aan zijn ziekte toe te geven, maar toch identificeer je je met hem. Er is zelfs de hoop dat hij dat hij aan de politie en Mr. Smith zal weten te ontsnappen. Misschien zal de liefde van zijn gezin Marshall voorgoed uit zijn hoofd verbannen, ook al lijkt dat totaal onwaarschijnlijk gezien zijn verleden.

Het maakt van Mr. Brooks een vermakelijke thriller die je ook nog een beetje aan het denken zet. Niets uitzonderlijks overigens, net als de kale dvd-uitgave, het is allemaal vrij klassiek. Maar voor een saaie nacht is het een prima film die maar weinigen zal teleurstellen.

Label: RCV Releasedatum: januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.