Boek: Paul Goeken - De Oversteek

SubheaderNog napuffend van het vorige avontuur, welke behoorlijke gevolgen had, krijgt het team van Alfonso Silva weer een nieuw probleem voorgeschoteld. In zogenaamde cayuco's, kleine open vissersbootjes, komen letterlijk duizenden Afrikaanse vluchtelingen via de Canarische Eilanden naar Europa. Alsof dat niet genoeg is staat er ook een nieuw syndicaat op. Etablissementen met een criminele basis worden in een rap tempo overgenomen. Iedere keer door een ielig crimineeltje, geflankeerd door schijnbaar onkwetsbare sterke Afrikanen. Alfonso wordt dringend verzocht om plaats te nemen in een Europees crisisteam dat zich buigt over het vluchtelingenprobleem. Carmen Marrero krijgt de taak om als plaatsvervanger van Alfonso de Nueve te leiden. Samen met haar team buigt ze zich over de dreiging die het nieuwe syndicaat lijkt te worden.

Gediplomeerd
Paul Goeken startte in 1993 samen met zijn vrouw een eigen zwemschool. In 1999 besloten ze om met hun drie kinderen naar de Canarische Eilanden te verhuizen. Naast gediplomeerd duikinstructeur is Paul ook schrijver. Met dit boek erbij heeft hij zes titels op zijn naam staan. Van die zes gaan de laatste vijf over Alfonso Silva en Carmen Marrero. Alfonso is de leider van de Spaanse anti-terreur eenheid, de Nueve en Carmen is daarbij zijn rechterhand geworden. Hun taak is het om Spanje en Europa zo goed mogelijk te beschermen tegen de terreurdreigingen.

Wordt vervolgd
De oversteek van Paul Goeken is het vijfde boek in de reeks over de Spaanse elite eenheid de Nueve. Al eerder bespraken we bij FOK! het vierde boek uit die reeks, Spaanse Furie. Qua spanning en sensatie doet dit verhaal zeker niet onder voor zijn voorganger. Met een stevige dosis kritiek geeft deze duikinstructeur zijn visie op de politiek en de veroorzakers van het probleem. Ook het huidige politieke klimaat in Nederland krijgt een stevige tik op de vingers. Zo zien we dat de schrijver zijn band met Nederland absoluut stevig aanhaalt. Echter, de kans dat het volgende verhaal in ons koude kikkerlandje zal spelen is klein. Wel geeft de schrijver een kleine blik welke richting het volgende verhaal op kan gaan. Maar daar zullen we nog even op moeten wachten.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 9789022993194 Pagina's: 332