DVD: Meet the Robinsons

Eind vorig jaar presenteerde Walt Disney Animation Studios hun alweer 46ste animatiefilm. Meet the Robinsons, gebasseerd op het boek A Day with Wilbur Robinson van schrijver William Joyce, was een redelijk succes in de bioscopen en is sinds kort ook op dvd verkrijgbaar.

Lewis is een gekrenkt kereltje. Als baby wordt hij door zijn moeder anoniem achtergelaten op de stoep van een weeshuis. Hij wordt er gelukkig liefdevol opgevangen en groeit op met zijn kamergenootje en honkbalfan Goob. Lewis is gek op het uitvinden van de meest gekke en ingewikkelde apparaten en presteert bovengemiddeld op school. Naast zijn technische creativiteit is Lewis vooral bezig met het vinden van een familie. Keer op keer komen er adoptieouders naar hem kijken, maar stuk voor stuk haken ze af door de onhandigheid van Lewis. Hij laat het er niet bij zitten en besluit dat hij maar eens op zoek moet gaan naar zijn biologische moeder. Lewis ontwikkelt een machine om in zijn eigen geheugen op zoek te kunnen gaan naar een beeld van zijn moeder. Het apparaat blijkt niet te werken en Lewis dreigt even alle hoop te verliezen. Wat hij echter niet weet is dat zijn uitvinding niet door zijn toedoen faalt, maar is gesaboteerd door een mysterieuze man met een robotachtige bolhoed. De man blijkt afkomstig uit de toekomst en wil de sier maken met de uitvinding van Lewis. Lewis krijgt echter hulp uit onverwachte hoek als Wilbur Robinson zich meldt. Hij is, net als de man met de bolhoed, afkomstig uit de toekomst en wil Lewis helpen om zijn uitvinding terug te halen. Ze reizen met de tijdmachine van Wilbur naar de toekomst, waar Lewis kennismaakt met de bijzondere familie van Wilbur. Het is het begin van een bijzonder kleurrijk avontuur!

Het lijkt erop dat de makers van Meet the Robinsons zich hebben laten inspireren door een hele stapel andere films. De getekende toekomst lijkt zowel qua gadgets als architectuur zo gekopieerd uit The Jetsons, de mechanische vijand uit War of the Worlds en alle absurditeiten zijn zo weggekaapt uit Alice in Wonderland. Het levert een bont geheel op. Weliswaar is de film best wel vermakelijk, maar de film steekt nergens boven het maaiveld uit. De animaties zijn te hoekig, er is qua verhaal veel te vaak voor de makkelijke weg gekozen en de karakters zijn karikaturen van zichzelf. Geen probleem op zich, maar het wordt amper gecompenseerd door scherpe humor of verbluffende animatie. Humoristisch lichtpunt is het karakter Yagoobian, die als overtuigende bad guy regelmatig de lachspieren aan het werk zet. Jammer genoeg is hij de enige en hierdoor is Meet the Robinsons veel te voorspelbaar en met name geschikt voor de wat jongere doelgroep. Het mierzoete einde zadelt je gegarandeerd op een met een goed gevoel, maar weet het niveau van de film niet naar een bovengemiddeld niveau op te krikken.

Qua extra's maakt Disney altijd een feest van de releases van hun animatiefilm. Ook bij Meet the Robinsons is dat niet anders. Dat begint als bij de verpakking: geen simpele doos, maar een mooi glimmend kartonnen hoesje dat over het doosje heenschuift. Ook qua inhoud is de dvd interessant. Naast de gebruikelijke niet eerder vertoonde scènes en een special over de muziek in de film, bevat de disk ook een familiespel over de stamboom van de familie Robinson. Daarnaast is er ook ruim aandacht voor de 'making of' van Meet the Robinsons en is er een korte documentaire over een aantal bijzonder uitvindingen die de wereld blijvend hebben veranderd. Tot slot kun je de film ook bekijken met een gesproken toelichting van de makers van de film.

Alhoewel Meet the Robinsons vooral bedoeld lijkt te zijn voor het wat jongere publiek, is de film ook voor de wat oudere kijkers best nog de moeite waard. De animaties zijn soms wat hoekerig en de humor is niet altijd even scherp als bij andere animatiefilms, maar het verhaal is onderhoudend en een enkele keer zelfs verrassend. De release op dvd is keurig en zeker voor de liefhebber een aanschaf waard.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 29 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: