DVD: Talk To Me

" I'll tell it to the hot, I'll tell it to the cold. I'll tell it to the young, I'll tell it to the old. I don't want no laughin', I don't want no cryin', and most of all, no signifyin'. This is Petey Greene's Washington."

De kans dat een zwarte president binnenkort het Witte Huis zal betreden wordt als maar groter. Op 4 april 1968 leek dit echter verder dan ooit. Lyndon B. Johnson had in tegenstelling tot John F. Kennedy wel een aantal beloofde maatregelen om de apartheid in de Amerikaanse samenleving tegen te gaan bekrachtigd. De ongelijkheid was nog overal voelbaar, maar er was ook hoop. Toen op die bewuste dag Martin Luther King werd doodgeschoten op het balkon van een hotel stortte de wereld van vele progressieve Amerikanen in. De klap kwam bij de zwarte bevolking in Washington zo hard aan het leger gestuurd werd om de orde in de brandende hoofdstad terug te brengen. Volgens de, waarschijnlijk enigszins gemythificeerde, geschiedschrijving was het de beruchte radio-DJ Petey Green die er met een indringende toespraak op WOL-AM persoonlijk voor zorgde dat de stad niet in vlammen opging.

Talk To Me vertelt het levensverhaal van de legendarische radiopresentator, die in de States gezien wordt als één van de grootste vernieuwers van het medium Ralph Waldo 'Petey' Greene (Don Cheadle) begon als gevangenis-DJ, maar groeide al snel uit tot een cult-icoon. Zijn spraakmakende lokale radioshow, waar de Motown-sound, grove humor en zijn uitgesproken mening centraal stonden, was al snel het meest beluisterde radioprogramma in D.C. Later zou hij dankzij een eigen talkshow, stand-up comedy en politiek en sociaal activisme tot een grote bekendheid uitgroeien.

De film van actrice en regisseuse Kasi Lemmons toont de diverse kanten van het markante karakter van Greene met verve. Hij zit vol arrogantie en agressie. Maar tegelijkertijd is hij zeer angstig en sociaal betrokken. Gecombineerd met zijn geweldige gevoel voor humor is hij een archetypisch personage waar je van houdt en die je haat. Cheadle weet alle tegenstrijdigheden perfect in zijn rol te verwerken en een Oscarnominatie was dan ook wel weer op zijn plaats geweest. Ook Chiwitel Ejiofor, die de programmadirecteur speelt van waaruit we de gebeurtenissen aanschouwen, is zoals altijd weergaloos. Dat maakt Talk To Me deels een acteursfilm, maar die kwalificatie doet de film toch te kort. Komedie, drama, een intrigerend tijdsbeeld, alles komt perfect samen. De laatste jaren van zijn leven worden misschien iets te vluchtig behandeld, maar een speelduur van over de twee uur was ook weer geen goede keuze geweest. De film heeft eigenlijk alles in zich om een publiek te vermaken, te ontroeren en te inspireren.

Het is dan ook vreemd dat de film maar weinig aandacht heeft gekregen. Ook bij RCV zien ze deze dvd blijkbaar niet als een belangrijke release, want zelfs een simpel titelscherm kon er niet vanaf. Een prachtige film met hilarische karakters, dito dialogen, een fijne Motown-soundtrack en een sterke boodschap, verdient meer dan dat.

Label: RCV Releasedatum: februari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.