DVD: Ashton Brothers - Ballyhoo

De tweede show van de Asthon Brothers met de welluidende naam Ballyhoo! is nu uit op DVD. Na de eerste succesvolle voorstelling en tegelijk het afstudeerproject aan de kleinkunstacademie van de vier leden De tragiek van de onderman, kon Ballyhoo niet lang op zich laten wachten. Deze show heeft maar liefst 300 keer op de planken gestaan, zowel in Nederland als in het buitenland. Dat belooft veel.

Ballyhoo is geen smurftaal, maar betekent zoveel als chaos, trammelant, drukte en spektakel. Geen cabaret dus, maar ook geen toneel. De show is eerder soort "Best of Bonte Avond". Pepijn Gunneweg, Pim Muda, Joost Spijkers en Friso van Vemde weten met een perfecte timing met eigenlijk bizar kleine, maar spitsvondige grappen het publiek compleet te overrompelen. Daarmee wordt ook meteen de zwakke plek zichtbaar. Er is geen rode draad. Bepaalde typetjes - met als uitschieter Pepijn als robot, perfect getimed met geluiden uit een accuboormachine in zijn hand - komen wel terug in verschillende scènes, maar dat was het dan ook wel.

Terug naar de basis: Lachen.
Dat gemiereneuk over boodschappen en verhaallijnen is voor de mensen die er voor gestudeerd hebben. Niet voor mensen die gewoon willen genieten. Dat valt er meer dan genoeg, door simpele doch doeltreffende grappen en pittige acrobatiek. Sommige acts zijn namelijk niet zo eenvoudig uit te voeren, zoals direct bij de opening al blijkt. De vier hangen opgeknoopt aan een stellage. Een beetje duister, maar dan beginnen ze te zwieren. Ze plukken ergens instrumenten vandaan en beginnen muziek te maken. Yep, ook nog muziek. Wat vooral opvalt, is het razende tempo waarmee de verschillende scènes er doorheen gejast worden. Of het nu een stukje muziek is of halsbrekende acrobatiek, alles is lachwekkend.

De trailer van de DVD.

Gelikte trailer hè? De opnames van de show zijn verder net zo puik. Daar is veel aandacht aan besteed, er is niet zo maar een camera in het publiek neergezet. Er wordt op tijd gebruik gemaakt van een totaal beeld, dan weer in een rustig stukje een close-up. Het verzacht het leed een beetje, mocht je de show in het echt gemist hebben.

Label: CNR Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: