CD: Steve Lukather - Ever Changing Times

Op 22 februari komt Toto-gitarist Steve Lukather met zijn inmiddels alweer vierde solo-album: Ever Changing Times. Bij de Toto-fan, die al hun werk heeft, zal deze cd wel in de smaak vallen. Er is namelijk wel een link te leggen met het Toto-werk. Niet verwonderlijk als je weet dat Lukather toch een behoorlijk groot aandeel heeft in de muziek van de band. Zoals je ook bij Sting de typische Police-sound hoort, bij Phil Collins de typische Genesis-sound, zo is bij Steve de Toto-sound aanwezig. Voor het eerst in ruim tien jaar zingt hij ook weer, wat het album wel wat vernieuwends meegeeft.

Safe
Steve speelt met enkele nummers behoorlijk op safe door niet echt af te wijken van wat hij bij Toto laat zien en horen. 'The Letting Go' is daar een goed voorbeeld van. Het nummer is eigenlijk gewoon een Toto-nummer. En zo zijn er meerdere op het album te vinden: 'Never Ending Night' en 'I Am' zijn twee andere voorbeelden die aangehaald kunnen worden in dit verband. Als hij dan eindelijk toch even de veilige haven verlaat komen er ineens andere kanten naar boven die er mogen wezen. Het ruwe 'Jammin' With Jesus' moet genoemd worden. De cd sluit op een geweldige manier af met 'The Truth' - een juweeltje dat er mag wezen. Zo had het hele album wel mogen zijn.

Steve Lukather

Familiewerk
Dat het album een familieaangelegenheid is geworden zit hem in het feit dat zoon Trevor tekende voor twee nummers. Zijn dochter gaf ook haar medewerking in de vorm van zang. Steve - the family man. Er werkten nog meer bekende namen mee: voormalig Toto zanger Joseph Williams en Bill Champlin (Chicago) leenden hun stem in de achtergrondkoortjes. Leland Sklar verzorgde de baspartijen. Verder werkten ook Steve Weingart, Jeff Babko, Randy Goodrum en Steve Porcaro en Abe Laboriel Jr. mee. Het is dus duidelijk een album dat Steve niet alleen heeft neergezet.

Waarom dit album niet hoger dan drie sterren uitkomt, is omdat het te veel een Toto-plaat is geworden en op die manier niet heel erg inventief en creatief is. Het nummer 'The Truth' is een uitzondering op deze stellingname. Dit is gewoonweg een pracht song.

Label: Yep Roc Records Releasedatum: 22 februari 2008