CD: Triggerfinger - What Grabs Ya?

Er lag weer een stapel cd's op de mat bij de voordeur. Met onder andere de heruitgave van Queens of the Stone Age's Era Vulgaris inclusief live-cd van het concert in Paradiso en een kartonnen slipcover van het Excelsior label. De contouren van een vrouwenborst onder een rood shirtje bij een iets te koele temperatuur versiert de voorkant van de cd van Triggerfinger. Later op de dag verdwijnt er nietsvermoedend een schijfje in de audioset. Een vreemd gevoel bekroop me, dit is toch niet Era Vulgaris? Dit nummer ken ik namelijk helemaal niet, het was Triggerfinger, het Belgische trio uit Nederlandse stal. Dames en heren, we hebben een QOTSA-kloon in de Benelux!

Met een mid-tempo stonerrock track, gespekt met vette riffs en dito percussie, gaat de band van start. Vinger aan de trekker en knallen maar. De invloeden zijn niet de minste, want naast de stoner van QOTSA komen ook de bluesrock van Led Zeppelin en Deep Purple naar voren. Het geheel heeft tevens een prima indie-aureool om zich heen hangen. De uithalen in 'First Taste' doen bijvoorbeeld sterk denken aan de Led Zeppeliaanse stemverheffingen van Plant. Op onder andere 'Soon' en 'All My Floating' komt het geluid van QOTSA wel heel duidelijk naar voren, de tempowisselingen, zangstem en gitaartrucjes lijken erg op die van Josh Homme en de zijnen.

Het rustpuntje 'Halfway Town' laveert vervolgens tussen het geluid van Mark Lanegan en Keith Caputo in en levert een duister tintje op. Op de track 'Scream' worden de gordijnen nog verder dichtgetrokken en het licht gedimd. Een getormenteerde stem schreeuwt over beukende drumpartijen en snerende gitaren heen en voert je mee naar hel en verdoemenis. Het daaropvolgende nummer 'Is It' gooit voor de verandering een bak vrolijke rock over de gevarieerde rootsrock heen om het geheel compleet te maken. Enige mindere uitbarsting is eigenlijk de titeltrack, waarin iets te voor de hand liggende en vrij rommelige bluesrock à la Motörhead wordt geserveerd.

Triggerfinger bezorgt ons een voordracht die vlamt, glinstert, sprankelt en rockt. Laat de heren maar komen opdraven voor een uitgebreide tour en de nodige zomerfestivals, want zeker live is deze muziek uiterst plezant!

Label: Excelsior Datum: 25 februari 2008 Waardering: