Boek: De Rustelozen - John Connolly

Voor me ligt het boek De Rustelozen van de auteur John Connolly. Het heeft niet veel moeite gekost dit boek door te lezen, Connolly is in staat om een lekkere schrijfstijl neer te zetten en je loopt op die manier makkelijk door het verhaal heen. Het lezen van de proloog maakt meteen al nieuwsgierig naar de rest van het verhaal en dat zou ook de functie van de proloog moeten zijn, als je het mij vraagt. Hoe zou het verhaal rond hoofdkarakter Daniel Clay zich ontwikkelen?

Beschuldigingen
Daniel Clay was ooit kinderpsychiater, zeer gerespecteerd door zijn collega's en zijn patiënten en hun ouders. Ondanks het respect dat hij geniet, wordt hij verdacht van misbruik van zijn kleine en vooral jonge patiëntjes en dit leidt ertoe dat de arts verdwijnt. Wat is er met Clay gebeurd? Zijn dochter Rebecca denkt dat haar vader zelfmoord heeft gepleegd, maar bewijs heeft ze hier niet voor. Door de aantijgingen van misbruik heeft Clay mensen tegen zich in het harnas gejaagd. Zo ook Frank Merrick, de vader van een vermeend slachtoffer van de psychiater. Deze man, een moordenaar in al zijn brute vormen, is ervan overtuigd dat Clay nog leeft en wil wraak op hem nemen. Niet Clay zelf, maar zijn dochter moet hiervoor dienen. Om haar te beschermen huurt Rebecca Charlie Parker in, de in Portland, Maine werkzame privé-detective. Charlie worstelt zelf behoorlijk met de geesten uit zijn verleden: zijn vrouw en dochter kwamen op mysterieuze wijze om het leven. Dit donkere verleden moet hij echter opzij zetten om zich volledig te kunnen richten op de zaak rond Merrick en Rebecca. Als professional moet hij zorgen dat haar niets overkomt.

Merrick is ervan overtuigd dat Rebecca weet waar haar vader zich bevindt. Hij is er ook van overtuigd dat Daniel Clay weet wat er met Franks dochter is gebeurd. Zij was immers patiënt van Clay ten tijde van haar opmerkelijke verdwijning, zonder een spoor achter te laten. Frank is vastbesloten hetzij zijn dochter te vinden, hetzij haar dood te wreken. Wat zich hierna ontwikkeld zal later één van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van Maine blijken te zijn.

Suggestie en vereenzelviging
John Connolly is een meester in het scheppen van suggestie. Naast deze gave weet hij spanning en sfeer te creëren. Je waant je van tijd tot tijd echt in de donkere dagen van een rustig dorp in Maine. De exacte manier waarop Connolly de gruweldaden beschrijft, maakt hem tot één van de groten in dit genre. Hij wordt ook wel in het rijtje met Thomas Harris (Hannibal) geschaard. De manier waarop hij de karakters omschrijft, maakt dat je je met hen kunt vereenzelvigen. Je voelt hun emoties, hun frustraties, hun angsten, hun hele 'zijn'. Dit maakt dat je je helemaal in het verhaal kunt verliezen. Over het geheel genomen is dit gewoon een hele goede thriller, die door de fan zeker omarmd zal worden. Voor de lezers die niet bekend zijn met Connolly's werk is dit een mooie start. Al is het karakter van Charlie Parker in eerdere boeken reeds opgevoerd, het zijn op zich zelf staande boeken en je kunt dus zomaar met het laatste boek beginnen. Een aanrader, een dikke vier sterren is De Rustelozen zeker waard.

John Connolly

Ierse afkomst
John Connolly werd in 1968 geboren in het Ierse Dublin. Hij heeft Engels en Journalistiek gestudeerd en diverse werkzaamheden verricht (barman, ober, ambtenaar) voor hij zich toe ging leggen op het schrijven. In 1999 kwam zijn eerste boek uit. En nu is daar dus De Rustelozen bijgekomen. John woont hoofdzakelijk in Dublin, maar vertoeft ook vaak in Amerika, de plaats waar zijn boeken zich afspelen. Een auteur wiens boeken niet op de boekenplank van de thrillerfan mogen ontbreken.

Weetje: John Connolly wist als eerste niet-Amerikaanse schrijver de 'US Shamus Award' te winnen.

Uitgever: Luitingh ISBN: 9024522447 Pagina's: 416 Waardering: