CD: Hamell on Trial - Songs for Parents Who Enjoy Drugs

Hamell on Trial is de muzikale uitlaatklep van de Amerikaanse komiek Ed Hamell. Na al een paar albums uit te hebben gebracht in de Verenigde Staten, is zijn Songs for Parents Who Enjoy Drugs nu ook in Europa gedistribueerd. De plaat is uitgebracht door het label van zangeres Ani DiFranco, Righteous Babe Records. DiFranco heeft ook meegewerkt aan dit album met de klinkende naam. Songs for Parents... gaat grotendeels over de relatie die Hamell heeft met zijn zoontje Detroit en wat voor levenslessen hij hem mee wil geven.

Ed Hamell omschrijft zijn eigen muziek als punkfolk of anti-folk. Hamell is een liedjesschrijver die in elk geval geen blad voor de mond neemt en zijn humoristische teksten begeleidt met vrolijke gitaarriedeltjes. Zo begint Songs for Parents Who Enjoy Drugs met het snelle, simpele 'Inquiring Minds'. Wat als zijn zoontje hem vragen gaat stellen? Moet hij hem dan vertellen over zijn eerste joint, smerige seks en winkeldiefstal? De cd maakt in elk geval duidelijk dat Ed Hamell zelf niet de ideale schoonzoon is en hij vraagt zichzelf af of hij dan wel een goede vader kan zijn. Zo geniet hij in 'Pretty Colors' niet alleen van Mandy’s kleurige pillen: "She asked if I liked head, I told her it was dandy/When I ate her pussy, it tasted like candy". Ook mooi is 'Jerkin', Hamells ode aan de masturbatie: "I have been pulling it raw with you in my head/you think I fantasize movie stars instead". Directe teksten schuwt Hamell dus zeker niet, ook de rest van de cd staat vol met teksten over drugs, seks en alles wat je je kinderen dus eigenlijk niet zou willen meegeven.

Tekstueel zit het allemaal wel goed. Af en toe een beetje grof, af en toe een beetje flauw en ook is de humor misschien af en toe wel iets te Amerikaans. Zoals de twee tussenstukjes over Maddy’s Fascist Diner en het duidelijke politieke commentaar op het nummer 'Values'. Ed Hamell brengt zijn levensvisie op een scherpe en humoristische wijze. En muzikaal is het allemaal nog niet eens zo slecht. Wat punkinvloeden, een snufje blues en veel Americana-folk vormen een aantal aanstekelijke nummers. Vooral 'Heat' groovet heerlijk, 'Coulter’s Snack' (een polemiek tegen de conservatieve columniste Ann Coulter en conservatief Amerika) rockt lekker door en 'Mommy’s not talking today' is een prachtige sing-a-long geworden.

Hamell on Trial heeft met Songs for Parents Who Enjoy Drugs een erg grappige cd afgeleverd die prima in het gehoor ligt. De nummers zijn misschien niet al te bijzonder en de muzikale houdbaarheid zal ook wat beperkt zijn. Maar Hamell verdedigt zijn vaderlijk advies ("You better laugh, till you die") met aanstekelijk enthousiasme en humor. Er valt in elk geval genoeg te lachen met Ed Hamells liedjes voor ouders die plezier beleven aan drugs.

Label: Righteous Babe Records/Rough Trade Datum: November 2007