Film: Cloverfield

Dat een film zo gehyped werd op internet is alweer een tijdje geleden, en nu draait dan eindelijk het onderwerp van de veelbesproken viralcampagne in de bioscopen. Vanaf het moment dat er zo’n half jaar geleden de eerste trailer verscheen van “1-18-8” groeide de geruchtenstorm rond het nieuwe project van J. J. Abrams. Het in mysterie gehulde project kon wel eens wat met Abrams’ serie Lost te maken kunnen hebben. Uiteindelijk veranderde de titel van de releasedatum in de naam Cloverfield, schoof de release in Europe een week op, en werd bekend dat het om een soort van Godzilla-achtige film zou gaan. Een rampenfilm die op een wel heel bijzondere manier in beeld is gebracht: compleet met de handheld camera.

Knallend afscheidsfeestje
In de eerste trailer zagen we al het afscheidsfeestje van Rob, die voor zijn werk naar Japan vertrekt. Rob woont in Manhattan, en het feestje wordt op camera voor het nageslacht vastgelegd door vriend Hud, die op jolige manier de gasten interviewt. Opeens eens is er een enorme knal te horen, en we zien de feestgangers naar het dak stormen. Is het een aardbeving? Is het een terroristische aanslag? We zien hoe Rob en zijn vrienden vanaf het dak getuige zijn van een enorme explosie, en even later zien we het hoofd van het Vrijheidsbeeld voorbij komen. Vanaf dat moment slaan Rob en enkele van zijn vrienden op de vlucht voor het onbekende gevaar wat het op een nogal agressieve manier op Manhattan heeft voorzien.

Één camerastandpunt
Na de gigantische internethype rond Cloverfield kon het resultaat eigenlijk alleen maar tegenvallen. Maar dat valt heel erg mee: de film houdt je van begin tot eind op het puntje van je stoel genageld. Het feit dat de hele film vanuit het camerastandpunt van Hud is gefilmd, zorgt er voor dat je als kijker niets meer weet dan dat de hoofdrolspelers zelf weten. Hierdoor wordt het gevoel van paniek en onwetendheid op een overtuigende manier overgedragen op de kijker. De adrenaline-boost die dit tot gevolg heeft, is precies de enorme kracht van Cloverfield. De film blijft verder bijna net zo geheimzinnig als de viral campagne: wanneer de credits voorbij rollen weten we niet veel meer. Natuurlijk zijn er wat punten van kritiek te vinden. Zo houdt de batterij van Huds camera het wel erg lang vol en zijn niet alle momenten in de film even geloofwaardig te noemen. Cloverfield is uiteindelijk gewoon een spektakelfilm geworden, waarbij je niet al te veel over zou moeten nadenken. Of zou er toch meer achter kunnen zitten?

Michael Stahl-David als Rob, Lizzy Caplan als Marlena Diamond en Jessica Lucas als Lily kijken verschrikt richting het gevaar

Want er wordt al gesproken over een eventuele sequel, die wat meer verklarende elementen zou moeten bevatten over het grote gevaar dat Manhattan met de grond gelijk maakt. Hoewel de film compleet met de handheld zou zijn opgenomen, ziet het er allemaal geweldig uit. Paradoxaal genoeg juist omdat je niet alles ziet. Er wordt sterk in geacteerd en het verhaal, dat eigenlijk niet veel voorstelt, houdt de spanning perfect vast. En een eventueel vervolg zou vermoedelijk alleen maar afbreuk doen aan het spannende, spontane, ingenieuze, en prachtige Cloverfield.

Label: Paramount Pictures Releasedatum: 24 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering film: