Film: Sleuth

Twee mannen, één huis. Dit zijn de ingrediënten van de film Sleuth, niets meer en niets minder. De één is de oudere, succesvolle echtgenoot, de ander is de jonge, werkloze minnaar van zijn vrouw. Om hiervan een film te maken die anderhalf uur lang blijft boeien, komt het dus aan op de acteerprestaties. Die zijn dan ook indrukwekkend.

Te mooi om waar te zijn
Andrew (Michael Caine, Children of Men) is een succesvolle schrijver van thrillerboeken. Zijn vrouw heeft hem verlaten voor de veel jongere, werkloze acteur Milo (Jude Law, The Talented Mr. Ripley). Ze wil dat Milo een scheiding afdwingt bij Andrew. Milo gaat naar het huis van Andrew om hem zover te krijgen de scheidingspapieren te tekenen. Andrew heeft echter geen haast en geeft Milo een rondleiding door zijn imposante huis. Omdat Milo niet zo rijk is als Andrew en zijn vrouw een erg dure smaak heeft, doet Andrew Milo een voorstel. Milo breekt zogenaamd in en steelt de juwelen, Andrew eist het verzekeringsgeld op en ze leven allemaal nog lang en gelukkig. Milo, naïef als hij is, stemt in met het plan. Zo gezegd, zo gedaan. Of toch niet...

De rollen zijn omgedraaid
Sleuth is een remake van de gelijknamige film uit 1972. Interessant detail: Michael Caine speelde in die versie de jonge minnaar. Caine wordt echter ook een dagje ouder en speelt nu overtuigend de oude echtgenoot. Waarschijnlijk heeft hij Jude Law veel aanwijzingen gegeven, want ook hij is geloofwaardig in zijn rol. Aan de acteerprestaties zal het dus niet liggen. Toch is de remake niet zo goed als het origineel.

Sterk begin, matig verloop
De film bestaat als het ware uit drie delen. Het eerste deel is goed. De dialogen zijn verrassend, met sneren heen en weer. Andrew plaagt Milo met het feit dat hij een acteur is die geen werk heeft, Milo op zijn beurt herinnert Andrew eraan dat hij oud is. Andrew laat Milo zijn indrukwekkende collectie boeken zien, Milo is niet onder de indruk; hij heeft ze niet gelezen. Ook wordt er met behulp van de beveiligingscamera even goed het verschil tussen de auto's van de twee duidelijk gemaakt.

Hierna wordt het helaas minder. Het tweede deel is ongeloofwaardig te noemen, dit komt mede doordat er minder goed wordt geacteerd. Naar het einde toe wordt de film weer iets beter, maar het niveau van het eerste deel wordt niet meer gehaald. De gesprekken worden saaier en minder gevat. Ook het einde is, vergeleken met het begin van de film, niet echt sterk.

Eens wat anders
Het is natuurlijk moeilijk om een film die maar twee acteurs en één locatie bevat, anderhalf uur lang boeiend te maken. In het begin lijkt dit nog te lukken, door pakkende dialogen, sterke acteerprestaties en mooi camerawerk. Helaas neemt deze kwaliteit na ongeveer drie kwartier af. Dat is jammer, want Sleuth is eens wat anders dan de grote blockbusters. De film is echter zeker de moeite van het bekijken waard.

Label: RCV Entertainment Releasedatum: 17 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering film: