CD: Eelke Kleijn - Naturally Artificial

Het Britse Global Underground is een internationaal zeer gerespecteerd label. Ze zijn vooral bekend van de mix-cd's die steeds een andere wereldstad als thema hebben. Vooral de luxe uitvoeringen zijn een lust voor het oog. Global Underground brengt niet alleen mix-cd's uit, ook volledige albums worden via het sublabel GU[Music] uitgebracht. Eelke Kleijn brengt via dit label zijn eerste album uit: Naturally Artificial.

Eelke Kleijn – Naturally Artificial

Zoals te verwachten op een GU release, is het progressive trance dat we voorgeschoteld krijgen. Niet de epische sound die enkele jaren terug ontzettend populair was, maar juist de rustige en ingetogen variant van trance. De nummers op dit album zijn stuk voor stuk doordacht. Dat is vooral te horen aan de manier waarop de nummers zijn opgebouwd. Allemaal kennen ze een fijne spanningsboog.

Helaas zijn de gebruikte geluiden niet bepaald inventief te noemen. Het lijkt er op alsof alle nummers gemaakt zijn met de preset instellingen van een Casio. Dat geeft een vreemd effect. Het hele album klink nogal plat. Alsof de ledematen niet willen wat het brein in gedachte heeft. 'Ondine' is een goed voorbeeld. Het nummer is diep en spannend als de tune bij Fort Boyard, maar toch mist het nummer op een of andere manier een ziel. De track 'Be Somewhere Else' neigt een beetje naar grime, maar ook daar ontbreekt een bepaalde bevlogenheid. Alsof Eelke Kleijn zich inhoudt en niet het uiterste durft te vragen van zijn instrumenten.

Eelke Kleijn

Acceptable progressive trance. Dat is de beste omschrijving voor dit album. Eelke Kleijn heeft geen extreme sound; hij maakt juist gebruik van redelijk standaard geluiden om zijn texturen op te bouwen. Dat heeft als gevolg dat er geen nummers zijn die opvallen bij de eerste luistersessie. Zelfs als je een liefhebber bent is dit echt een album dat je tijd moet geven. Het is zeker geen halfzachte muziek, maar echt knallen doet het ook weer niet. Uitstekend voor in de huiskamer, maar de effectiviteit op de dansvloer valt te betwijfelen.

Tracklist:

01. Defining The Pattern
02. Luigi's Magic Mushroom