Boek: De Worst-Case Scenario Almanak

SubheaderHet einde van een jaar betekent altijd dat de nodige terugblikken op het afgelopen jaar en de nodige voorspellingen voor het komende jaar weer rijkelijk verschijnen. Dat zie je vervolgens ook terug in de vele almanakken die weer opduiken in de winkels. De 'Enkhuizer Almanak' is daarvan waarschijnlijk de meest bekendste. Deze boekjes hebben zich het doel gesteld om de belangrijke evenementen en eventueel het weer van het komende jaar alvast te vertellen. Van een ander slag is De Worst Case Scenario Almanak van de Wereldgeschiedenis. Deze almanak geeft namelijk een overzicht van de meest belabberde geschiedenismomenten en de daarbij behorende nuttige tips die ervoor kunnen zorgen dat je een dergelijke situatie overleeft.

Tips
Zo behandelt het boek onder andere de heksenvervolging. Zo leer je dat er in een korte vijftig jaar maar liefst zestigduizend mensen werden gedood van wie werd aangenomen dat zij heks waren. De tips in het boek vertellen je hoe je de meeste proeven als niet-heks kunt doorstaan. Helaas vergeet het boek daarbij de Heksenwaag uit Oudenwater te vermelden, waar je met een simpele weegproef kon aantonen dat je geen heks was. Andere tips en feiten in het boek gaan bijvoorbeeld over de arena's gevuld met wilde en hongerige dieren en hoe je die kunt overleven. Of hoe je een ontsnapping uit de London Tower zo succesvol mogelijk maakt. Ook interessant in het boek zijn de Who's who van Slechteriken met allerlei wetenswaardigheden over de slechteriken uit de geschiedenis. Zo blijkt dat Zwartbaard wel veertig kinderen had en dat Joseph Stalin in het koor van het seminarie heeft gezongen.

Herhaling ?
De almanak bestrijkt met zijn onderwerpen een flink aantal momenten in de geschiedenis en geeft naast vele feiten ook heel wat tips. Met het paperbackformaat is het boekje makkelijk om mee te nemen en je kunt er ter leringh ende vermaeck ook vele feitjes uit halen. Het is goed mogelijk dat je met de verhalen uit dit boek net dat beetje extra kennis op kunt doen die je die ene moeilijke quiz op tv doorsleept. Verwacht geen voorspellingen voor het komende jaar, want deze almanak richt zich compleet op de geschiedenis. Maar daarbij geldt dat je moet leren van de fouten van anderen opdat je zelf die fouten niet meer maakt. Juist door de af en toe zeer serieuze toon in dit boekje komt de humor goed naar voren. Zo worden bij belangrijke gebeurtenissen ook vaak de wijze lessen op het einde kort en bondig verteld. Als voorbeeld de uitbarsting van de vulkaan Mont Pelée, de media en politiek verklaarden dat het stadje Saint-Pierre geen angst hoefde te hebben, er zou niets gebeuren. Van de achtentwintigduizend overleefden slechts twee de ramp. De wijze les van de almanak: Vertrouw op je gezond verstand.

Uitgever: Uitgeverij Elmar ISBN: 9789038917863 Pagina's: 296