Boek: Gil Reavill - De schoonmakers van CSI

SubheaderHet boek zat verpakt in een doorzichtige plastic zak, zo eentje die je met zo'n strip weer kunt sluiten. Uitstekend geschikt om bijvoorbeeld bewijsmateriaal in te verzamelen. Er zat zelfs een witte latex operatiehandschoen bij. Was het bedoeld als bewijsmateriaal, of juist om mij te beschermen tegen iets? Het boek in de plastic zak bleek geschreven te zijn door Gil Reavill en had als titel De schoonmakers van CSI. Nieuwsgierig geworden opende ik de plastic zak en bekeek het met bloedspatten besmeurde boek nauwkeuriger. Gelukkig beperkten de spetters zich tot de grafische druk op het boek zelf en was de binnenzijde op een normale wijze bedrukt. Een boek over zijn stage bij een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het opruimen en verwijderen van menselijk afval.

Met Alibi
Gil Reavill is zeg maar de Amerikaanse variant van onze Peter R. de Vries of John van den Heuvel. Hij is dus misdaadjournalist en schrijft voornamelijk voor het 'jongensblad' Maxim in Amerika. Het viel Gil op dat series als CSI zeer hoog scoorden in Amerika en daarom besloot hij zich hier meer in te verdiepen. Niet het forensisch speurwerk of het oplossen van de moord maar dat wat er achteraf allemaal gebeurt. Wie verschijnen er als de bewijskaartjes opgehaald zijn en het lijk al lang en breed van de snijtafel is verdwenen? Het blijkt een bloeiende business te zijn waarin Gil besluit mee te draaien. Weinig concurrentie maar een torenhoge stapel aan regels waaraan voldaan moet worden.

Subheader
Het lijk gaat mee maar wat gebeurt er na afloop

Werk
Het bedrijf dat hij heeft uitgekozen is Aftermath, een klein bedrijf dat zijn naam hoog houdt. Er zijn drie teams met elk twee 'techs' en als ze klaar zijn met een crimescene dan zie je niets meer van het lijk, de bloedspetters of de opgedroogde hersenresten. Alles wat besmet is wordt verwijderd, dus de kans dat er behalve tapijt ook een aantal deuren worden verwijderd is zeker aanwezig. Door speciale enzymenmengsels te gebruiken is echt alles ook echt opgeruimd. Zo beschrijft Gil de werkzaamheden van de verschillende teams maar ook de 'techs' zelf. Uiteraard worden die grappige feiten en karaktertrekjes ook meegenomen in zijn boek. Ook het ontstaan van Aftermath komt voorbij. Daarnaast haalt hij in het verhaal ook geregeld de CSI-series zelf aan waarbij hij uiteraard ook zijn naamgenoot niet vergeet.

Duidelijkheid
Als je zit te wachten op specifieke feiten over hoe de enzymmengsels werken of hoe het afval uiteindelijk wordt verwerkt moet je een ander boek kopen. Het beperkt zich meer tot hoe minutieus alle stukjes schedel worden verzameld, en welke fases het lichaam nadat de dood intreedt allemaal doorloopt, maar ook dit slechts tot op een bepaald niveau. Wel geeft Gil een blik over Amerika en hoe men daar met de dood omgaat en beschrijft vervolgens ook de rol van het geloof. Maar dat laatste komt pas tegen het einde echt naar voren. Al met al een leuk boek maar het beantwoordt mogelijk niet alle vragen die je hebt over dit onderwerp. Wel komen er veel antwoorden naar boven, zelfs op vragen waar je totaal niet aan gedacht had. En daar zitten zelfs zeer interessante antwoorden tussen.

Uitgever: Uitgeverij Luiting ISBN: 9789024522255 Pagina's: 253