DVD: Outlaw

Iedereen heeft wel eens van die momenten dat je er eens flink op los zou willen slaan. Je doet het niet, want je bent immers beschaafd, maar je zou het wel graag willen. Zeker in een tijd waarin bejaarden worden verkracht, een enkeling door een groepje de vernieling in wordt getrapt of een huisdier zomaar wordt mishandeld. De daders verdienen een flinke aframmeling, maar meestal doet de politie niets of de daders krijgen een simpele taakstraf. In Outlaw neemt een groepje mannen het heft in eigen handen. De film was in Nederland niet in de bioscoop te zien, maar is nu alsnog beschikbaar op dvd.

Als soldaat Bryant terug komt van een missie betrapt hij zijn vrouw met een ander. Hij is bitter teleurgesteld, zeker als hij ook nog eens op straat wordt lastig gevallen door een groepje hangjongeren. Hij neemt zijn intrek in een obscuur hotel, waar hij kennis maakt met de licht geschifte beveiligingsmedewerker Simon Hillier. Ondertussen zien we hoe advocaat Cedric Munroe bedreigd wordt door iemand die terecht staat en hoe Gene Dekker na een aanrijding een paar flinke klappen te verwerken krijgt. De mannen raken, net als Bryant, het vertrouwen in het rechtssysteem kwijt. Door een wonderlinge onderlinge connectie komen ze echter bij elkaar en ze besluiten het heft in eigen handen te nemen. Ze willen wraak nemen op al het tuig op straat, op de georganiseerde misdaad en op de hangjongeren die onschuldige omaatjes treiteren. Het publiek en de media twijfelen: is geweld een toegestane methode om de plagen van de maatschappij een lesje te leren of is dat een taak van de lakse politie? En kunnen de heren wel goed omgaan met hun gewelddadige rol; het geweld waar ze juist ook weer zo tegen zijn?

Outlaw is een bijzondere film. Niet alleen vanwege de donkere sfeer in de film, maar vooral vanwege de geweldsspiraal. In het begin maken we kennis met de mannen en zien we hoe ze het zat raken om als een klein kind gepest te worden door de brutalen der wereld. We zien de weifeling als het gaat om het gebruik van geweld en hoe de mannen langzaam naar elkaar toe groeien als ze hun 'geheim' met elkaar delen. Daarnaast zit er ook een soort herkenbaarheid in Outlaw. Zeker de laatste jaren besteden de media veel aandacht aan de vele (zinloze) geweldsdelicten, waardoor je je als burger best wel eens machteloos kunt voelen. Zeker in het begin wordt dat akelige gevoel treffend neergezet, waardoor het 'tweede deel', vol wraak en geweld, veel logischer en minder akelig overkomt. Daarnaast worden er uitstekende rollen neergezet door onder andere Sean Bean en Lennie James.

Outlaw is uitgebracht in een mooie 2-disk steelbook. Een dergelijke verpakking past prima bij het karakter van de film, maar wordt helaas maar al te vaak ingezet bij matige films. Gelukkig is dat hier niet het geval. De tweede disk bevat behoorlijk veel extra materiaal. Het gaat hierbij om de standaard extraatjes, zoals een 'making of' (meer dan een half uur), uitgebreide interviews met de cast, trailers en een aantal verwijderde scènes.

Alhoewel Outlaw een donkere en gewelddadige film is, is de prent zeker niet deprimerend. Het goede acteerwerk en meeslepende verhaal zal veel kijkers weten te boeien. De release op dvd is zeer netjes.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 22 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: