CD: Rolling Stones - Rolled Gold+

Onder de naam "The Decca Gramophone Co. Ltd." ontstond in 1929 de platenmaatschappij die enkele decennia lang één van de groten der aarde was. Ondanks het feit dat ze The Beatles niet wisten te contracteren, vergaarden ze in de jaren zestig toch veel rijkdom met een band die getipt werd door nota bene George Harrison. Vanaf 1963 werden The Rolling Stones het goudhaantje van Decca Records. Het uitmelken van de Stones liep zelfs na de contractbreuk in 1969 door met een aantal compilatie-albums. Manager Allen Klein ging er, na zijn ontslag, vandoor met de rechten van het meeste materiaal van voor 1971. Eén van de compilaties, die in 1975 werd uitgebracht, was Rolled Gold. Een album dat 50 weken in de album hitlijsten stond in Engeland. Nu, 32 jaar later, verschijnt er een 'new and improved' versie van dit verzamelalbum, Rolled Gold+.

Het origineel bevatte al vele juweeltjes en bekende hits uit de Decca-periode. 28 tracks van lp's en singles om precies te zijn, in een ruwweg chronologische volgorde. Dit aantal is nu in de plusversie opgekrikt naar maar liefst 40 tracks. Het geluid van deze 40 nummers is gebrand op twee schijfjes die gestoken zijn in goudkleurige jake-boxen. De glimmende begeleidende inlay vertelt in het kort wat historie van de band in de Decca-jaren.

De box heeft met de uitbreiding gewonnen aan inhoud. Songs die op het origineel misten, staan er nu wel op en steken ook andere compilaties naar de kroon. Wel bevat de compilatie ineens twee tracks die eigenlijk niet uit de Decca-periode komen, 'Brown Sugar' en 'Wild Horses'. Een paar vreemde eenden in de bijt, maar een kniesoor die daarop let. Extra materiaal is nooit weg en zeker niet als het om klassiekers gaat.
De toevoeging van het vroege materiaal 'Tell Me' en 'Heart Of Stone' zorgen voor nog meer blues op de verzameling. En het sinistere geluid van 'Play With Fire' lijkt soms wel een blauwdruk voor The Doors. Om tot de 40 te komen zijn onder andere ook nog 'Let It Bleed', 'Dandelion' en 'You Can't Always Get What You Want' geplaatst. De kwaliteit is goed te noemen, al zijn de SACD-versies van Forty Licks een stuk beter. De niet te omzeilen mono-opnames hebben hun charme, maar waren blijkbaar niet altijd nodig geweest, omdat er ergens ook betere versies van rondzwerven.

Al met al is dit 'Decca-overzicht+' één van de beste overzichten van de vroege Stones geworden. Het gemis van enkele heerlijke singles is opgelost en het bijkomende feit dat er 40 Stones-klassiekers uit hun meest creatieve periode bij elkaar te verkrijgen zijn, moet veel mensen al erg blij maken. Een puik stukje verzamelwerk!

Label: ABKCO/UMTV/Rolling Stones Datum: November 2007