DVD: The War Within

Na 9-11 kwam langzaamaan de vraag naar boven waarom zoveel mensen nu zo'n ontzettende hekel hadden aan de joe es of ai. Was het zuiver afgunst, of was het de manier waarop Amerika zich in de wereld neerzette? Wat maakt nu dat mensen bereid zijn hun leven te offeren om de Amerikanen te treffen met dood en verderf? The War Within is het verhaal van een zo'n zelfmoordterrorist.

De Pakistaanse student Hassan wordt in Parijs onterecht - tenminste, dat moeten we geloven - opgepakt voor medeplichtigheid bij terroristische activiteiten. Met middeleeuwse technieken wordt hij verhoord door veiligheidsdiensten. Tijdens zijn detentie komt hij in aanraking met een terroristische organisatie en is dan natuurlijk een makkelijk doelwit voor die organisatie. Hij is zwaar getraumatiseerd en wil wraak. Met hulp van zijn nieuwe "vrienden" gaat hij naar Amerika en sluit zich aan bij een cel in New York. Al snel vindt hij woonruimte bij zijn oude vriend Sayeed en zijn gezin en dan begint het spel. Sayeed doet zijn best een baan te vinden voor Hassan, maar merkt al snel dat Hassan wel heel erg veranderd is. Zwaar gelovig, behoorlijk radicaal en uiterst geheimzinnig over waar ie toch al die tijd heeft gezeten.

Realisme
De film gaat goed van start met een lekkere ouderwetse dosis geweld die ik graag Rambo eens had zien ondergaan. Niks mooie shots, maar rauw camerawerk en bruut geweld zonder weerwoord. Het is ook niet te bevatten wat er allemaal gebeurt: tijdens de verhoren wordt er flink op los geslagen, maar ook gebruik gemaakt van zwaardere middelen zoals een gasbrander en krijgt Hassan een plastic zak over zijn hoofd. Later in de film tonen zware littekens op zijn gehele lichaam nog meer folteringen. Geen wonder, dat een onschuldige op zoek gaat naar een uitvlucht, een sprankje hoop. En Hassan vindt dit in het geloof en met een klein zetje in het terrorisme.

Nadat Hassan uit de gevangenis komt, is voor hem het Westen en alles wat daar mee te maken heeft een grote poel des verderfs. Zelfs zijn oude vrienden keurt hij af. Hassan wil maar een ding: wraak. Het toeval wil dat hij door zijn studie uitstekend in staat is om bommen te maken, heel handig voor de verhaallijn. Na een mislukte eerste poging gaat hij in zijn eentje verder. Zonder de invloed van zijn nieuwe vrienden en alleen zijn oude makker en zijn familie om zich heen, begint Hassan toch te twijfelen aan zijn plannen. Sayeed snapt zijn vriend niet meer. Hij heeft geen idee wat er nu precies speelt, maar merkt wel dat zijn zoontje de standvastigheid van Hassan haast aanbidt.

Paradise Now
Terroristen zijn ook mensen. Dat bleek ook uit de film Paradise Now, waarin de boefjes wel wat liever werden neergezet. Natuurlijk heeft de film een andere invalshoek, maar ook hier worden de martelaars in spé eigenlijk misbruikt door de echte bad guys. The War Within is echter een stuk enger dan Paradise Now. Voornaamste reden: het speelt zich af in de Westerse wereld, niet op een plek waar aanslagen nauwelijks de krant nog halen. Sterkste punt uit de film is overigens de persoon Sayeed. Hassan is natuurlijk voor Wilders om te laten zien dat de islam inderdaad bron van alle ellende is, maar door via Sayeed ook de islam te laten zien hoe dit geloof ook kan zijn, krijgt de film pas echt diepgang. Dit wordt nog beter door het einde, waarin Sayeed door zijn burgerplicht ook in de problemen komt. Een einde waarmee de boodschap van de film nog duidelijker wordt.

The War Within is onder de rook van Paradise Now vrij onopgemerkt gebleven. Terecht natuurlijk, want wat waren we trots op zo'n productie met Nederlandse banden. Voor de echte filmliefhebber echter zonde. Het is geen spektakelfilm of eentje vol briljante sfeerbeelden, maar een film voorzien van een constante spanning - met name ook door de flashback naar de gevangenis - die eindigt in een behoorlijke climax. Geen visuele climax, wel eentje die aanzet tot nadenken. Er wordt wat eenvoudig gewezen naar de veiligheidsdiensten van Amerika als schuldigen, maar de film past met zijn boodschap uitstekend in deze tijd van bezinning.

Label: Paradiso Releasedatum: 27 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t